מטרתו של דו״ח זה הינה לפרסם מידע אודות אירועי הבטיחות מהשבועיים האחרונים בענף הבניה מתוך כוונה ללמוד, להפיק לקחים, להצביע על מגמות ולייעל את מאמצי המניעה והשיפור המתמיד.
בתאריך 27/6/22 נהרג עובד מנפילה מגובה.
כמו כל תאונה אשר נחקרת במשטרת ישראל, מטה הבטיחות עומד בקשר עם החברה אך מנוע מלפרסם מסקנות.
נכון, עוד עבודה רבה לפנינו, אבל השיפור שאנו רואים ברבעון שהסתיים לו מצביע על כך שהמהלך הגדול שמשנה את תרבות הבנייה בישראל מתרחש לנגד עינינו.
ראש מטה הבטיחות איל בן ראובן מסכם:
"אני מבקש לשלוח מכאן ברכת חזק ואמץ לכל העושים במלאכה הקדושה ביותר: השמירה על חיי האדם בענף. מנהלים, קבלנים, שותפים ועובדים – בואו נמשיך במגמה החיובית הזו, נמשיך להקפיד קלה כבחמורה על נהלי הבטיחות, נשמור איש על רעהו עד שגרף ההרוגים יתייצב על הספרה 0. אנחנו כאן יחד איתכם, בשבילכם ולמענכם. תודה!"
מטה הבטיחות שמח לעדכן שמספר תחקירי הלמידה שמגיעים אליו הולך וגדל. מלבד שיפור היכולת שלנו להסיק מסקנות ולפרסמן, עצם ריבוי התחקירים מלמד על שינוי מגמה – מגמה של פתיחות, שיתוף ורצון ללמוד ולהשתפר.
נ.ת.ב. נקודת תורפה בטיחותית
בחינת הגורמים לאירועי "כמעט ונפגע" מראה שבמרבית (87%) מהאירועים, הסיבה העיקרית לקרות האירוע (לפי דיווח החברות) היא ש "הסכנה לא זוהתה".
סעיף קבוע ונדרש תמיד בתדריך לפני משימה (כל משימה) הוא ציון נת"בים: נקודות תורפה בטיחותיות.
נקודות תורפה בטיחותית הם אותם גורמים שלא ניתן לחזות אותם מראש, אלא כאשר אנו מתכוננים למשימה בנקודת העבודה ומחפשים ביחד עם העובדים מה בתנאים הייחודיים של המשימה שאנו עומדים לבצע עכשיו יכול להשתבש: תנאי תאורה, שעה ביממה (עייפות העובדים), תנאים סביבתיים ייחודיים: קרקע לא יציבה, משטח רטוב, רוח חזקה, ציוד חדש, עובד לא מיומן ועוד.
סעיף זה נועד לעזור לנו למצוא את הסיכונים המיוחדים לתנאי העבודה הנוכחיים.
בתדריך אנו שואלים את עצמינו ואת העובדים שלנו מה מסוכן היום במשימה שכבר עשינו הרבה פעמים, מה השתנה בזירת העבודה ויכול להיות מפגע בטיחותי.
רוב האירועים שמתוחקרים הם עבודות שנעשו בעבר פעמים רבות, ועדיין התרחשו בהם אירועי "כמעט ונפגע" שכאמור תוחקרו כאירועים שבהם הסכנה לא זוהתה.
דווקא עבודות שגרתיות גורמות לנו תחושה שקרית של שאננות: הייתי שם אלף פעם, ראיתי הכל…
תמיד נחפש את השונה כדי להתכונן אליו טוב יותר, עצם התזכורת הזו בתדריך מחדדת את הצוות לחפש איומים.
מנהלים, כאשר אתם מתדרכים את העובדים בנקודות העבודה דרשו מעצמכם ומהם לחפש נקודות תורפה בטיחותיות, נסו ביחד איתם לאתר מה מיוחד במשימה היום, מה השתנה מהפעם הקודמת שעשינו אותה עבודה, מה בתנאים המיוחדים היום יכול להשתבש.
בצורה זו נצליח לאתר מראש סכנות אפשריות ונצליח להקטין את שיעור התאונות.
עדכונים מהחודש האחרון
ב 28/6 נערך כנס יסוד בנושא "הזדמנויות טכנולוגיות למניעת תאונות בענף הבניה".
בכנס נכחו מעל מאה משתתפים מהענף כולו, רובם נציגי חברות הכוכבים.
יחד איתם היו נציגי המדינה, המשטרה ממפלג החקירות "פלס" , גורמי פיקוח וגופים נוספים מהענף.
12 חברות נבחרות מתוך מעל 50 שהציגו מועמדות, שיתפו את כולנו בפתרונות, חלקם מתוחכמים וכולם מרשימים ביותר. פנל מגוון דן בקשר שבין טכנולוגיה לתרבות של מצוינות, על ההזדמנויות והאתגרים שבחיבור. כל אלו יבואו ליידי ביטוי בכוכב השלישי והרביעי בתכנית כוכבי הבטיחות.
מתחילת השנה נהרגו בענף 12 עובדים. יחד עם זאת אנו במטה מזהים האטה בקצב התאונות הקטלניות ברבעון האחרון. כולנו תקווה שזה אינו "תיקון סטטיסטי" לשיעור התאונות הגבוה שחווינו ברבעון הראשון אלא שינוי מגמה שנובע מתרבות עבודה שונה , תרבות של מצוינות בטוחה.
מנהלים וקבלנים בואו נמשיך במגמה הזו עד שנגיע לאפס הרוגים.
הקפידו לוודא לפני תחילת כל עבודה שכל הפועלים מתודרכים, מכירים את נקודות התורפה הבטיחותיות של העבודה, מכירים את נהלי החירום, יש להם ציוד מיגון תקין ושהם יודעים איך להשתמש בו.
תדרכו אותם שמצופה מהם לוודא לפני תחילת כל עבודה שהם מוכנים אליה, שמצופה מהם להתערב כאשר הם רואים עמית לעבודה שמסכן את עצמו ואת הסביבה ושלכל פועל יש את הסמכות להגיד "לא" לעבודה מסוכנת.