דוח דו שבועי 1 - 03.22 - בוני הארץ : בוני הארץ

דו״ח דו שבועי למצב הבטיחות בענף הבניה 7/3/2022

מטרתו של דו״ח זה הינה לפרסם מידע אודות אירועי הבטיחות מהשבועיים האחרונים בענף הבניה מתוך כוונה ללמוד להפיק לקחים, להצביע על מגמות ולייעל את מאמצי המניעה והשיפור המתמיד.
(הערה: דו״ח זה הינו פרסום ראשון בנושא ולכן יהיה מעט מפורט מהרגיל. נודה להא/ערות על המבנה והתוכן)

אירועי בטיחות עם נפגעים מתחילת השנה לפי דיווחי קו לעובד:

גרף
גרף

ניתוח הנתונים מראה בברור שרוב התאונות (74%) ורוב הנפגעים (75% מההרוגים ו 63% מהפצועים) הם כתוצאה מנפילות מגובה.

נסיבות חלק מהתאונות עדיין בחקירה ולכן אין אנו יכולים לפרסמן, אולם יש לזכור תאונות לא קורות אלא נגרמות.

להורדת הוראות עבודה בגובה

למידה מאירועים:


מסקנות מחקירות משטרתיות מפורסמות בד"כ זמן רב אחרי קרות האירוע, ובאופן טבעי עוסקות בחיפוש אשמים ופחות בהפקת לקחים. לעומת זאת, אירועי כמעט ונפגע קל יותר לתחקר מתוך כוונה אמתית להפיק לקחים ללמוד ולהשתפר. ידוע שארגון, שדרך קבע מתחקר אירועי כמעט ונפגע, שיעור התאונות אצלו קטן.
מטה הבטיחות מעודד את החברות לשתף אותו כמה שיותר בתחקירים מסוג זה והוא יפרסם את מסקנותיו ללא סימנים מזהים – כדי שכולם ישכילו.
להלן תחקיר כמעט ונפגע שדווח ע"י אחת החברות שנמצאות בתהליך הסמכה לכוכב שני לפי מודל תחקיר למידה.

תיאור האירוע:

נפילת דלת פיגום מרפסת בעת שחרור מטען במהלך הכנסת משטח בלוקים דרך פיגום מרפסת. באירוע לא היו נפגעים.

בטיחות בענף
בטיחות בענף

פרטי האירוע:

1. האירוע התרחש בשעת צהריים – 8 שעות לאחר תחילת יום העבודה.
2. כל חמשת המעורבים באירוע: ראש צוות, מוביל אחראי למשימה ועוד 3 פועלים, כולם היו כשירים לביצוע המשימה מבחינה מקצועית, פיזית ומנטלית.
3. לפני המשימה בוצע תדריך ע"י ראש הצוות – הודגשו נת"בים (נקודות תורפה בטיחותיות), הודגשה סמכות הפועל לומר לא לעבודה מסוכנת. ראש הצוות בדק את מוכנות הצוות לביצוע העבודה.
4. לכל המעורבים ניסיון של 2-9 חודשים בעבודה וזהו אירוע הבטיחות ראשון.
5. בתחקיר הלמידה דיווח העובד שרמת הלחץ לבצע את המשימה הייתה גבוהה מאוד (8 מתוך 10).
6. עוד דיווח העובד שסביבת הפיגום הייתה צפופה מאוד.
7. נמצא שהדלת שנפלה חוברה בצורה מאולתרת.
8. הסיבה העיקרית לנפילת הדלת הייתה ששחרור רתמת המשטח לא נעשה במלואו. רגע לפני שהאתת הורה למנופאי להרים את המנוף הוא לא ווידא שכל הרצועות משוחררות, לא ליווה במבט והיה עסוק בשיחה עם העוזר שלו.
אם כן, גם במשימה שתודרכה כנדרש, שבה כל המעורבים היו כשירים, לא בוצעה בדיקת מוכנות ברגע הקריטי שלפני הפעולה. חוסר ריכוז ברגע קריטי שנגרם מהסחת דעת גרם לאירוע.
תרמו לאירוע לחץ לבצע את המשימה, אזור עבודה צפוף ודלת שחוברה באופן מאולתר.
תודה רבה לחברה ששיתפה באירוע – כולנו לומדים.

מטה הבטיחות – תוכנית כוכבי הבטיחות

בתחילת שנת 2020 מטה הבטיחות השיק את תכנית כוכבי הבטיחות
עד כה הצטרפו לתוכנית הכוכבים למעלה מ 100 חברות
57 חברות ג1 עד ג5 מוסמכות כוכב ראשון
9 חברות מוסמכות כוכב שני.

קול קורא – בטיחות מנהל הבטיחות

בתאריך 13/2/22 יצא מסמך קול קורא של מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית בדבר חובת הדרכת בטיחות יומית באתר בניה. המסמך הוא כרגע להתייחסות הציבור

עיקרי המסמך:

מבצע בנייה אחראי כי מנהל עבודה עליו הודיע בהודעה על פעולת בנייה יבצע הדרכה יומית בהתאם למוגדר מטה:

א. ההדרכה תבוצע לפני תחילת העבודות באתר בתחילת כל משמרת עבודה.
‏ב. ההדרכה תתועד בפנקס ההדרכה המנוהל באתר.
‏ג. נושאי ההדרכה יכללו, לכל הפחות, את שלהלן:
• חשיבות וחובת השימוש בציוד מגן אישי
• עבודה בטוחה בסביבת כלי ציוד מכני הנדסי
• חשיבות ובדיקת אזור, תכנון וביצוע עבודה
• דגשים כלליים לעבודה בגובה בהתאם למתארי העבודה האפשריים השונים באתר ובהלימה לסטטוס התקדמות הבניה בו.
• דגשים לבטיחות בעבודה בקרבת חפירות ותעלות בהם שורר מזג אוויר קיצוני (חום/קור) ובהלימה לסיכונים הרלוונטים, כגון התמוטטות צידי חפירה, התייבשות וכיו"ב.

מטה הבטיחות ממליץ כבר עכשיו לפעול לפי הוראות אלו

לסיכום

תמונת הבטיחות מתחילת שנה זו היא עגומה מאוד: הרוג בממוצע בכל שבוע וכמעט כל יומיים תאונת נפילה מגובה.

הקפידו לוודא לפני תחילת כל עבודה שכל הפועלים מתודרכים, מכירים את נקודות התורפה הבטיחותיות של העבודה, מכירים את נהלי החירום, יש להם ציוד מיגון תקין ושהם יודעים איך להשתמש בו.
תדרכו אותם שמצופה מהם לוודא לפני תחילת כל עבודה שהם מוכנים אליה, שמצופה מהם להתערב כאשר הם רואים עמית לעבודה שמסכן את עצמו ואת הסביבה ושמותר לכל פועל להגיד לא לעבודה מסוכנת.