כבוד ראש הממשלה,
הנדון: היעדר מנגנוני הצמדה ומנגנון מוסדר לפיצוי בגין התייקרות תשומות הבנייה
אגב המשבר העולמי החמור שפוקד את ענף התשתיות
- אנו פונים אליך, כמוצא אחרון, בבקשה להתערבותך המיידית, על מנת למנוע את קריסת ענף התשתיות והבניה הציבורית בישראל.
- המשבר העולמי, שהחל בקורונה והחריף עם פלישת רוסיה לאוקראינה, יצר גל חסר תקדים של התייקרויות תשומות הבניה והסלילה בסדרי גודל של עשרות אחוזים. בהיעדר מנגנוני הצמדה נדרשים, התייקרויות אלה מושתות על קבלני הביצוע וגורמים להפסדי עתק בפרויקטים הכה נחוצים למדינת ישראל.
- על פי נתוני חברת BDI בשנת 2021 נסגרו 640! חברות קבלניות בישראל (פי שתיים ביחס לשנת 2019). בשנת 2022 צפויות להיסגר 680 חברות קבלניות נוספות.
- חרף פניותינו והשיח שניהלנו בשנה האחרונה עם הדרגים הפוליטיים והמקצועיים במשרדי הממשלה ובשלטון המקומי, לא קיבלנו מענה להתייקרויות חסרות התקדים, אשר מאיימות על קיום ענף התשתיות והבניה הציבורית בישראל. החברות הממשלתיות והרשויות המקומיות מנצלות כיום את כוחן כמזמין עבודה מרכזי במשק ורובן אינן כוללות רכיב הצמדה במכרזים ובחוזים שלהם עם קבלני הביצוע ובפועל משמשים קבלני הביצוע כקופה מממנת, זהו מצב שמסכן את חברות הביצוע ומייצר מאזן בלתי הוגן ובלתי סביר.
- בהערכה זהירה, התייקרות חומרי הגלם ותשומות הבניה משיתה על קבלני הביצוע עלות נוספת של כ-3-4 מיליארד ₪ בשנה.
- מדינות בעולם המערבי כבר הבינו את גודל המשבר ואת ההשלכות החמורות על התשתיות והמשק כולו ויצרו מנגנוני הצמדה ופיצוי הולמים. מצ"ב כנספח א' מקצת הדוגמאות של הסיוע שנקטו מדינות אחרות בעולם.
- על ממשלת ישראל לפעול לאימוץ של מנגנוני הצמדה ופיצוי באופן ריאלי; יש להחזיר את מנגנוני ההצמדה באופן מלא במגזרים הממשלתי והמוניציפלי כאחד.
נוסף על כך, יש לפעול לעדכון המדדים לשיקוף סוג העבודות המתבצע כיום, ודיוק תהליך ההצמדה עצמו באמצעות הצמדה לפרקי בניה, ו/או לרכיבים ספציפיים במדדים – וזאת כהנחיה מקצועית מצד הגורמים הרלוונטיים עבור הגופים הציבוריים הנ"ל (ולא מתוך רצון טוב של מזמיני עבודה ספציפיים). - אנו מבקשים את התערבותך במציאת פתרון שבמסגרתו תאמץ הממשלה מנגנוני הצמדה ופיצוי מוסדרים להתייקרויות.
- אדוני ראש הממשלה, מדובר בקבלני הביצוע, הבונים עבור מדינת ישראל את התשתיות בערים ובשכונות המגורים, את הכבישים, את בתי החולים, את בתי הספר וגני הילדים, את הגשרים, את מסילות הרכבת ועוד. קריסת הענף תוביל לפיטורים המוניים של עובדים ולפגיעה בכלכלה ובמשק כולו.
אנו מצרפים למכתבנו, תכתובות קודמות עם משרד האוצר והתימוכין שהצגנו בדבר ההתייקרויות והשלכות הישירות על המשק.
- ענף הבניה והתשתיות משמש כמנוע הצמיחה והקטר המוביל של כלכלת ישראל וכארגון הפועל מתוך ראיה לאומית של פיתוח ובניין ארץ וככזה האמון על איכות ומקצועיות של הענף, אנו מבקשים ממך, אדוני ראש הממשלה, למצוא פתרון אד הוק לאתגרים הפוקדים אותנו בימים אלה על מנת לאפשר לקבלנים לבצע ולהשלים את עבודתם תוך קבלת תמורה הוגנת עבור עבודה זו ותוך הבטחת המשך בניין הארץ לטובת אזרחי ישראל.