עדכון מטה תשתיות ובניה חוזית - 09.09.22 - בוני הארץ : בוני הארץ

עדכון מטה תשתיות ובניה חוזית – 09.09.22

מטה התשתיות והבניה החוזית פועל במתכונתו הנוכחית מזה חודשים ספורים ואני מוצא לנכון לעדכן אתכם על הפעילות שלנו וכך נעשה מעת לעת.

לאחר סיום חופשות הקיץ והחזרה לשגרה, המשכנו במפגשים ובפעולות עליהם מיד אעדכן. אנו נמצאים במשבר עמוק ומתמודדים עם אתגרים מורכבים. מצד אחד, המשבר דורש פתרונות של כאן ועכשיו ובחלקן אנו מצליחים חלקית-נקודתית כמו למשל בנושא ההצמדות, המחירונים והמאבק בהעסקת חברות זרות ובראשן החברות הסיניות. מצד שני מדובר בתהליכים ארוכים ומורכבים ועל סמך התחושה והניסיון שלי אני מאמין שאנחנו כבר משפיעים על מקבלי ההחלטות (הפוליטיקאים והפקידות הבכירה) בהחדרת המודעות למשבר ולאתגרים העומדים בפנינו ובעיקר בחתירה למציאת פתרונות לטווח הבינוני והארוך.

אנחנו מצפים מכם ראשי הארגונים והמנכ"לים, שתעבירו לנו מידע מהשטח על מנת שנוכל לטפל בנושאים הבוערים, הן באופן נקודתי והן ברמה הכללית.

יש לנו במטה, צוות מקצועי, חדור מטרה ומסור ברמה הכי גבוהה שאני מכיר ואני מאמין שבהרכב הזה נוכל להתמודד עם כל אתגר. בעבודה נכונה ועם התמדה בכוחנו להביא את השינוי.

אני רוצה לציין את הערכתי לעבודה הנפלאה ששירי בכר מסאמי עושה במסירות, במקצועיות בכישרון רב וכן גם לשרית כרמי שהצטרפה אלינו וכבר נמצאת עמוק בתהליכים הכה מורכבים שאנחנו מובילים.

וכמובן לצביקה דוד וניר ינושבסקי שנותנים את הגיבוי ואת התמיכה ולא חוסכים מזמנם להשתתף בפגישות ובתהליכים המקצועיים.

ראול סרוגו, הנשיא, מעלה את נושא משבר התשתיות מעל כל במה ומקצה את המשאבים הנדרשים ואני עובד עם מנכ"ל ההתאחדות אמנון מרחב ועם מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח הבניה בישראל, משה בן זקן בתאום מלא.

  1. במסגרת המשך הטיפול במשבר התשתיות וההתייקרויות, ולאחר פעולות המחאה שנקטנו, מאחר ואנו נמצאים בתקופה של ממשלת מעבר, החלטנו למקד את הפעילות מול השלטון המקומי,: הרשויות המוניציפליות והחברות הכלכליות העירוניות. מרבית המכרזים הלא מוצמדים למדדים יוצאים משם. בכוונותינו לקיים סדרת פגישות עם יו״ר השלטון המקומי ביבס, מנכ״ל השלטון דולברג ועם מנכ״ל החברה למשק וכלכלה, סידיס. בנוסף עם פורום 15 הערים הגדולות ויו״ר המועצות האזוריות, חג׳ג׳.
  2. אחד המפגשים החשובים ביותר היה שולחן עגול שקיימנו במשרדי ההתאחדות עם ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס וסגנו צחי דוד. אנחנו מקיימים שיח חשוב מאד עם אגף התקציבים והשיח הזה מאפשר לנו לקדם את הנושאים על הפרק מול האוצר ביניהם: פתרונות למשבר ההתייקרויות, חיוב בהצמדות, חוזה אחיד, מחירונים, מוסר התשלומים, העדפת חברות ישראליות על פני חברות זרות, דיור השכרה לטווח ארוך, חידוש תקצוב עובדים, סיוע לקרן לעידוד ופיתוח הבניה כזרוע ביצוע בהכשרת עובדים, באמצעות האקדמיה למקצועות הבניה, הכרה במס על השקעות בטכנולוגיה, פתרונות לנושא תקן הפיגומים, תמרוץ ראשי רשויות להגדלה מאסיבית של הבניה והפחתת הרגולציה.
  3. קיימנו פגישת היערכות פנימית למפגש בקרוב עם ראש הלמ"ס, במטרה לתקן עיוותים במדדים ובפרקי המדדים במשך 15 השנים האחרונות, עיוותים היוצרים מדדים לא מעודכנים נמוכים מההתייקרויות בפועל.
  4. השבוע התקיים סיור מרתק ומרשים בתחנת אלנבי בתל אביב של הרכבת הקלה עם מנכ"ל נת"ע חיים גליק, בהשתתפות סגני הנשיא: צביקה דוד, ניר ינושבסקי, חיים פייגלין, אלי אביסרור, המנכ"ל אמנון מרחב והח"מ. מדובר בתחנה שנמצאת בעומק של 35-40 מטרים מתחת לפני האדמה, מצויידת בטכנולוגיות מהמתקדמות ביותר בעולם. פתיחת הקו האדום לנוסעים תהיה בתוך מספר חודשים. מדובר על קו באורך 24 ק"מ של מסילות כפולות מפתח-תקווה ועד בת-ים, דרך בני ברק, רמת-גן ותל-אביב יפו, סה"כ 34 תחנות. הקו צפוי לשרת 70 מיליון נוסעים בשנה. במקביל מתקיימות העבודות בקו הירוק והסגול שצפויות להסתיים בשנת 2027/2028. עם השלמת הקווים הירוק והסגול יהיו בסה"כ 90 ק"מ של מסילות כפולות ו- 139 תחנות מיהוד-מונוסון, אור יהודה, גבעת שמואל וקרית אונו במזרח ומדרום ראשל"צ וחולון ועד הרצליה בצפון.

חיים גליק התריע על כך שחסרים מאות מהנדסים לפרוייקטים של נת"ע וביתר שאת לתכנית המטרו בהשקעות חסרות תקדים בסך 170 מיליארד ₪. ההבנה הזאת מחייבת אותנו, את ההתאחדות ואת הקרן לפיתוח ועידוד ובנייה לפעול מול הרגולטור להיערכות נכונה לקראת המגה פרוייקטים הללו, הן בהכשרה והסמכה של מאות מהנדסים והן בהעדפה של חברות ישראליות על פני חברות זרות. שני אלו כרוכים זה בזה, מאחר ואם הממשלה לא תשכיל להכשיר ולהסמיך מהנדסים, המדינה תיאלץ להעסיק חברות זרות. כמובן שאין ספק שלחברות הישראליות יש את הידע, היכולות והמשאבים להתמודד בהצלחה עם כל פרוייקט תשתיות, גדול ומורכב כאחד.

אני מאמין שבכנסת הבאה חוק המטרו יעבור, פשוט כי אין חלופה אחרת טובה יותר ויחד עם זאת אני תוהה, כיצד ממשלות ישראל לדורותיהן לא השכילו לבנות את הפרויקטים הללו לפני 40 ולפני 50 שנה? התשובה שלי שממשלות ישראל לדורותיהן מתנהלות ממשבר למשבר ואין חזון. זה בדיוק אחד התפקידים שלנו אל מול הממשלה הבאה, תהיה אשר תהיה. ללא היערכות נכונה היום, משבר התשתיות שאנו מתריעים עליו יתפוצץ לכולנו בפנים מחר. בדיוק כמו משבר הדיור מתפוצץ לכולנו בפנים ואין פתרונות באופק.

  1. קיימנו סיור בהרצליה במתחם משולב – מסחרי ומשרדים של חברת גב ים. מתחם גדול של עשרות אלפי מטרים אותו בונה חברת גרין. בסיור נכחו: ניר ינושבסקי, סגן נשיא ויו״ר אגף בניה חוזית, רן כהן, מנהל תחום בכיר, מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה והרווחה, תהל זימן – מנהלת שותפות ענף הבנייה, גלגל התנופה, אשר גרין והח"מ. הסיור התמקד בעיקר בנושא בטיחות העובדים וקידום חוק האחריות והסמכות בנושא הבטיחות עם אייל בן ראובן, ראש מטה הבטיחות.
  1. במסגרת הפורום הבינמשרדי אותו מוביל משרד הבטחון, השתתפנו בשני שולחנות עגולים בנושאים: סטנדרטיזציה ומחירונים – נציג ניר ינושבסקי וקוד אתי וחזון בהשתתפות הח"מ.

     בשבוע הבא יתקיימו שני שולחנות עגולים נוספים:

– לו"ז ותקציב, שירי בכר מסאמי.

– הערכת ספקים, שרית כרמי.

 בשולחנות עגולים אלו משתתפים נציגים ממשרדי הממשלה ומזמיני
עבודה גדולים במשק, כאשר המטרה לייצר סטנדרטיזציה ופלטפורמות
אחידות ביחסי הגומלין שבין מזמיני העבודה לבין קבלני הביצוע.

  1. ממשק נוסף של הפורום הבינמשרדי, עם משרד הבטחון התקיים במפגש בזום של קבלני ביצוע עם גב' אורנה רביב, סגנית בכירה לראש אגף ההנדסה והבינוי להתקשרויות במשרד הבטחון. השיח בין קבלני הביצוע לבין גב' רביב היה פורה והובטח טיפול ומענה לסוגיות שעלו על הפרק. בהמשך לשיח החשוב, אנו נקיים מפגשים נוספים מסוג זה.
  2. ההתאחדות אירחה במשרדיה את  כינוס מועצת המאה של תנועת אור. תנועת אור פועלת לאור חזון "ישראל 2048 – עתיד משותף" להפיכת הנגב והגליל למרכזי חיים עצמאיים ומשגשגים ולמנועי צמיחה לאומיים. חיים פייגלין, סגן נשיא, מוביל את הפעילות של ההתאחדות עם תנועת אור. אנו במטה דואגים שנושא תכנון התשתיות הנדרשות יהווה חלק מהתכניות שיועברו על ידי תנועת אור לממשלה. אין ספק שנדרש חזון ומאמץ לאומי לקידום הקמת יישובים בנגב ובגליל.
  3. עדכון נוסף ואחרון, בנושא הטיפול בפסולת בניה. גם כאן המדינה נמצאת במשבר עמוק כאשר אנו מייצרים בכל שנה 6 מיליון טון פסולת בניה, שמרביתה לא מטופלת ועוברת להטמנה, להשלכה באתרים פירטיים ולשריפה פיראטית. אנחנו מנסים לקדם את החוק בנושא זה וקיימנו כבר שני מפגשים עם המשרד להגנת הסביבה, יחד עם המועצה לבניה ירוקה והתאחדות התעשיינים, במטרה להסדיר את הטיפול בפסולת הבניה ולקדם מערכי מחזור מתקדמים.

שבוע טוב והמשך עשייה פוריה ומוצלחת לכולנו,

בברכת שנה טובה לכם ולבני משפחתכם,

דוד יהלומי

יו"ר מטה תשתיות ובניה חוזית