שנת 2023 החלה בסימן של אירועים משמעותיים: סדרת רעידות האדמה שאירעו בתורכיה ובעקבותיה קריסת מפעלים שגרמו להתייקרויות בחומרי הגלם ולהעמקת המחסור בהם ותהליכי הרפורמה המשפטית במדינה.
בצל אירועים אלו והתמשכות משבר ההתייקרויות העולמי והעלאת הריבית במשק על ידי בנק ישראל, אנו פועלים במספר מישורים:
חוק ההסדרים
פתחנו את השנה עם חוק ההסדרים, אשר אחת ממטרותיו המרכזיות היא קידום פרויקטי התשתית הלאומיים, הנדרשים להמשך צמיחת המשק, לצמצום הפער במלאי התשתיות הפיזיות-הכלכליות, ולהתמודדות יעילה עם האתגרים הכרוכים בביצוע הפרויקטים. עם כל זאת החוק, בטיוטה הראשונית שלו, נעדר גוף מטה אשר ירכז ויתכלל את הטיפול בנושאים אלו ובעל סמכויות ביצוע, פיקוח ובקרה ולכן פעלנו וביקשנו להקים מטה תשתיות לאומיות, בקשתנו התקבלה, ונכללה בסופו של יום בהצעת החוק, שמועלת לאישור בימים אלו.
בין ההערות המרכזיות שהעברנו, מתוך הרצון שהחוק לא יעסוק רק בשלב התכנון, אלא גם בחסמים בהוצאה לפועל של הפרויקטים הלאומיים הציבוריים, היו הנושאים של טיפול בפסולת הבניין, מציאת חלופות ותקינה חיובית של חומרים ממוחזרים איכותיים, קידום כלכלה מעגלית ויצירת פתרון מערכתי לסוגיית עודפי עפר.
בעקבות הפעילות הרבה בעניין זה, הוחלט לקדם החלטה לתקן את חוק שמירת הניקיון, וטיוטת התיקון אף הועלתה וקודמה כבר בוועדת החוקה ומועלת לאישור בימים אלו. נציין כי נושאים אלו מקודמים במקביל במישורים נוספים – יחד עם מינהלת הפסולת, המשרד להגנת הסביבה, המועצה הלאומית לכלכלה, משרד רוה"מ ומשרד האנרגיה.
נוסף על כך, ביקשה ההתאחדות למחוק מחוק התשתיות הלאומיות (במסגרת חוק ההסדרים) את ביטול רכש הגומלין בפרויקטים הלאומיים. דווקא בפרויקטי תשתיות לאומיים המחייבים הישענות, לכאורה, על טכנולוגיה, זה המקום לחייב רכש גומלין – בכדי לעודד שיתופי פעולה, והבאת הידע לישראל. מה גם, שביטול הרכש מקל על חדירת חברות זרות לשוק, ומקנה יתרונות תחרותיים על גבי השוק המקומי. מהגרסה שמועלית בימים אלו של החוק נראה כי ביטול רכש גומלין לא קיבל ביטוי במסגרת חוק ההסדרים בסופו של יום.
לצד אלו, ההתאחדות העירה כי על המדינה לטפל בנטל התזרימי ורמת הסיכון הפיננסית אותם נושאים הקבלנים בענף הבניה (ביצוע), שהוגדר כאחד הענפים המסוכנים ביותר. מאז 2018, בעוד הסיכון הפיננסי של כלל המשק עלה ב-3 שנים ב-2.5%, הסיכון של ענף הבניה עלה ב-4.4% . ביקשנו לתקן במסגרת חוק ההסדרים, את חוק מוסר תשלומים, באופן שיבטל את ההחרגה של ענף הבנייה והתשתיות מהסטנדרט הקבוע בחוק ליתר התחומים במשק, וכן קיצור את משך ימי התשלום מ-150 ל-60 ימים בפרויקטים ממומנים המבוצעים ע"י רשויות מקומיות.
כהמשך ישיר לכך, ולמען הסרת חסמים וייעול תהליכים בשלטון המקומי וצמצום הנטל הרגולטורי על המגזר העסקי, ההתאחדות ביקשה להחיל באופן אחיד ורוחבי (לא דרך הפסיקה) את עקרונות דיני המכרזים על כלל מוסדות השלטון הציבורי בחוק חובת המכרזים, וביניהם המגזר המוניציפלי.
בשל המורכבות הקיימת בנושאים אלו, הוחלט להימנע מלקדם את ההצעה במסגרת חוק ההסדרים, ואנחנו פועלים לייצר הסכמה ולקדם באופן ישיר אל מול מרכז השלטון המקומי, החשב הכללי במשרד האוצר ומשרד הפנים.
בנוסף, מתוך חשיבות לקידום תשתיות במדינה ומימוש היתרונות ברמה הלאומית, ההתאחדות ביקשה כי הממשלה תפעל להרחבה והתנעה של פרויקטים ציבוריים בשלטון המקומי בשיתוף המגזר הפרטי. במקביל, הנושא נדון בפגישות שקיימנו עם בכירי משרד הפנים.
בהמשך לחילופי השלטון, נערכו ישיבות מטה מול מטה עם בכירי משרד האוצר, מינהל התכנון ומשרד הבינוי והשיכון, במסגרת הועלו הנושאים הבוערים במשק, בהתאם לפעילות כל משרד, הצעות ייעול ופתרונות.
בתחילת השנה כינסנו ישיבת הנהלה משותפת בה הצגנו את סיכום פעילות השנה שחלפה, תוכנית עבודה ונושאים לבחינה ודיון של חברי ההנהלה.
פשיעה כלכלית בענף התשתיות והבניה
בשנים האחרונות, לצד תופעת הפרוטקשן, אנו מתמודדים עם חדירת ארגוני הפשיעה לענף התשתיות והבניה, באמצעות השתלטות עויינת על מכרזים ציבוריים וחברות ביצוע קבלניות ותוך ביצוע הלבנות הון, פגיעה בשרשרת האספקה, השתלטות על מכרזים ציבוריים והשחתת ציוד וכלים באתרי הבנייה. בהקשר זה, ביקשנו להקים צוות בין משרדי להובלת תוכנית לאומית, אשר יתכלל היבטים שונים בטיפול בפשיעה ובין היתר בחקיקה נכונה, בתקצוב מתאים עבור הרשויות וגורמי אכיפת החוק, במתן כלים למזמיני העבודה להתמודדות במכרזים ציבוריים ובהגנה על הקבלנים ובני משפחתם החשופים לפעולות טרור ולאיומים. במסגרת זו, ההתאחדות הוזמנה לישיבות במשרד הבינוי והשיכון ורשם הקבלנים על מנת לבחון עימם פתרונות ורעיונות להתמודדות נכונה עם התופעה במכרזים. כמו כן, הופענו בפאנלים בנושא בכנס עיר הנדל"ן של מרכז הבנייה הישראלי וכן בכנס התאגידים העירוניים של הרשויות המקומיות. בנושא זה קיימה ההתאחדות ישיבה פנימית עם קבלנים לעניין גיבוש מנגנונים מכרזיים שיכולים לסייע במניעת כניסת ארגוני הפשע למכרזים – אשר בימים אלה נבדק משפטית.
בהמשך לחילופי השלטון, נערכו ישיבות מטה מול מטה עם בכירי משרד האוצר, מינהל התכנון ומשרד הבינוי והשיכון, במסגרת הועלו הנושאים הבוערים במשק, בהתאם לפעילות כל משרד, הצעות ייעול ופתרונות.
בתחילת השנה כינסנו ישיבת הנהלה משותפת בה הצגנו את סיכום פעילות השנה שחלפה, תוכנית עבודה ונושאים לבחינה ודיון של חברי ההנהלה.
פשיעה כלכלית בענף התשתיות והבניה
בשנים האחרונות, לצד תופעת הפרוטקשן, אנו מתמודדים עם חדירת ארגוני הפשיעה לענף התשתיות והבניה, באמצעות השתלטות עויינת על מכרזים ציבוריים וחברות ביצוע קבלניות ותוך ביצוע הלבנות הון, פגיעה בשרשרת האספקה, השתלטות על מכרזים ציבוריים והשחתת ציוד וכלים באתרי הבנייה. בהקשר זה, ביקשנו להקים צוות בין משרדי להובלת תוכנית לאומית, אשר יתכלל היבטים שונים בטיפול בפשיעה ובין היתר בחקיקה נכונה, בתקצוב מתאים עבור הרשויות וגורמי אכיפת החוק, במתן כלים למזמיני העבודה להתמודדות במכרזים ציבוריים ובהגנה על הקבלנים ובני משפחתם החשופים לפעולות טרור ולאיומים. במסגרת זו, ההתאחדות הוזמנה לישיבות במשרד הבינוי והשיכון ורשם הקבלנים על מנת לבחון עימם פתרונות ורעיונות להתמודדות נכונה עם התופעה במכרזים. כמו כן, הופענו בפאנלים בנושא בכנס עיר הנדל"ן של מרכז הבנייה הישראלי וכן בכנס התאגידים העירוניים של הרשויות המקומיות. בנושא זה קיימה ההתאחדות ישיבה פנימית עם קבלנים לעניין גיבוש מנגנונים מכרזיים שיכולים לסייע במניעת כניסת ארגוני הפשע למכרזים – אשר בימים אלה נבדק משפטית.
משבר הביטוחים
אנו עדים לקושי הולך וגובר ברכישת פוליסות ביטוח לעבודות הנדסיות קבלניות וקושי אף בהארכת פוליסות קיימות. הפוליסות התייקרו בשיעורים גבוהים מאוד, הפרמיות קפצו בעשרות ולעתים במאות אחוזים והשלכות ייקור הביטוח הינן רחבות היקף. עקב המשבר הביטוחי, ההתאחדות נפגשה עם מ"מ הממונה על שוק ההון והביטוח, הפועל בימים אלו לשינוי הרגולציה, ועם לשכת סוכני הביטוח, למציאת פתרונות וליצירת נספח ביטוח סטנדרטי.
הפורום הבין משרדי
הפורום הבין משרדי ליצירת סטנדרטיזציה בענף, מכיל כ-100 נציגים ממזמיני העבודה הציבוריים, בהובלת משרד רוה"מ, חשכ"ל ומשרד הביטחון.
צוותי המשנה בנושאים: "קוד אתי לענף" ו"קווים מנחים לאומדן ולו"ז" מתקרבים לטיוטות סופיות של התוצרים ואנו פועלים שאלו יכנסו לתהליכי העבודה של הגופים הציבוריים.
חוזים אחידים (סטנדרטיזציה)
נפגשנו עם יובל רז, סגן בכיר לחשב הכללי המנהל את חטיבת תשתיות ופרויקטים באגף החשב הכללי, לבחינת הסטטוס של חוזה חברות התחבורה, בהתאם להמלצות צוות תשתיות 2030 וכן העלאת מצוקות הענף ופתרונות אפשריים.
ניר ינושבסקי, סגן הנשיא ויו"ר אגף הבנייה החוזית נשא הרצאה בנושא "סטנדרטיזציה בענף" בפורום שיתוף ידע של מינהלת התחבורה במשרד התחבורה, בהשתתפות גורמים שונים ציבוריים ופרטיים במשק, להעלאת המודעות והפתרונות הקיימים לחסמים בענף הביצוע.
כמו כן, החל תהליך של גיבוש חוזה סטנדרט לעבודות שיפוצים, בהמשך לישיבות שנערכו עם החברות המשכנות של משרד הבינוי והשיכון לביסוס עקרונות ליבה בחוזים ציבוריים של החברות.
מינהלת קבלן מוכר
בנושא מינהלת קבלן מוכר, פנינו לחשב הכללי, לאחר שהובהר לנו כי בכוונת המינהלת להחיל שינוי לנוהל חידוש קבלן מוכר, במסגרתו יוקדם המועד בו על הקבלן להגיש את המסמכים לקבלת חידוש התעודה, וכן ככל וקבלן לא יגיש במועד, לוועדת חריגים תהיה האפשרות להאריך את התעודה בסיווג נמוך מהסיווג הקיים. בהמשך לפנייתנו זו, הוקפא הנוהל והחלתו תיבחן בשנית. בכל מקרה במידה ויוחלט להחילו יפורסם טרם המועד לציבור הקבלנים.
פערי כוח אדם והכשרות
ישיבות בנושא כח אדם נערכו במשרד האוצר, יחד עם אגף כח אדם, מיסוי וכלכלה בהתאחדות, בהתמקדות בעובדים זרים, מימון הכשרות, הגדלת היצע המקומות להכשרות מקצועיות ועוד. בנוסף ערכנו פגישות עם המתפ"ש לעניין העובדים הפלסטינים.
בנוסף, במסגרת שיתוף פעולה עם משרד רוה"מ, משרד הקליטה, מנהלת המעסיקים, ציונות 2000, איגוד המהנדסים אנחנו פועלים לעזרה בקליטה של יותר מ-500 מהנדסי בניין ממזרח אירופה שהגיעו עקב המלחמה באוקראינה.
מפעילי צמ"ה
בחודש האחרון ערכנו, יחד עם ציונות 2000, מחקר עומק על מקצוע מפעילי הצמ"ה, נוכח המצב בשנים האחרונות של תחושת פער כמותי בכוח אדם מיומן בשוק הצמ"ה. על מנת לקבל תמונה מבוססת נתונים ביחס למקצוע, כבסיס לפיתוח אסטרטגיה לפתרון הבעיות במקצוע, ביקשנו לקבל מענה לשאלות העיקריות: הפערים העיקריים בתפקיד, הסיבות לכך ו-כיצד ניתן לשנות את המצב. יבוצע ניתוח של ממצאי המחקר ואלו יוצגו בחודש הקרוב.
רעידות אדמה
בהמשך לדיון שנערך בוועדת ביקורת המדינה בכנסת בנושא "מוכנות המדינה לרעידות אדמה – תשתיות לאומיות ומבנים", וכן בהמשך לשיחות ולבקשת מבקר המדינה, הגישה ההתאחדות התייחסות לעניין יכולות הביצוע שיידרשו כהיערכות לקראת תרחיש של רעידות אדמה וכן ליום שאחרי.
שולחנות עגולים
אנו ממשיכים לקיים שולחנות עגולים ופגישות עם מזמיני העבודה הציבוריים וקבלנים ובחודש האחרון התקיים שולחן עגול עם נת"י בנושא אספלט ורכבת ישראל על נושאים שהועלו על ידי קבלנים, בין היתר נושא תשלום חשבונות, התנהלות חברות הבקרה, חוזה חברות התחבורה וכו'. נערכו פגישות עם רמ"י ומשרד הבינוי והשיכון לעניין מחירונים. פגישות נוספות התקיימו עם חברת מקורות, נתיבי איילון ומינהל התכנון.
ישיבה ראשונה של שולחן עגול נערכה בהובלת סגן בכיר לחשב הכללי וגורמים רלוונטיים התקיים בנושא מנגנון יישוב סכסוכים בענף.
שת"פים עם ארגונים מקבילים
אנו פועלים בשיתוף פעולה עם ארגונים מקבילים, כמו איגוד המהנדסים והתאחדות התעשיינים בפגישות ושיח שוטף וכן בוחנים מידע וכלים מקומיים ובינל' אשר יכולים לעמוד לסיוע לענף ולקבלנים;
כנס מודלים בינלאומיים
בימים אלה, אנו נערכים לקראת יום עיון ב-07.09.2023 בנושא מודלים בינלאומיים בהיבטים חוזיים – שימוש בחוזה אחיד, מרכז בוררות אחוד, התמודדות עם חברות זרות, בניה ירוקה וכד'. וכן בוחנים כלי הסכמי עם עמותה לקידום ה- Construction Law ועם פורום הסכמים שיתופיים.
שלטון מקומי
במסגרת תוכנית העבודה של המטה, נעשה מיקוד בגופים השונים של השלטון המקומי. המטה ערך פגישות רבות הן עם משרד הפנים, והן עם מרכז השלטון המקומי (מש"מ), מרכז השלטון האזורי ורשויות מקומיות. בעקבות הפגישה עם מרכז השלטון האזורי נערך שיתוף פעולה בהגשת הליך מהיר לדיון בוועדת הכספים בנושא ההתייקרויות. בנושא זה, הצלחנו להגיע להסכמה במכרזים של משרד הבינוי והשיכון המבוצעים דרך חברות מנהלות, שיפעלו לפי הוראת התכ"ם החלה על משרד הבינוי והשיכון והמחייבת הצמדה החל מהשקל הראשון.
פנינו לוועידה הלאומית לבניה ותשתיות – כנס אילת ב-14-17.06.2023
בנושאים שונים ובוערים של המשק, זו ההזדמנות שלכם לגלות את התוכניות הגדולות של מדינת ישראל ולהשפיע על קובעי המדיניות ולקיים מפגשים בשולחנות עגולים עם ראשי, בכירי רשויות מקומיות ומנכ"לי חברות ממשלתיות ועוד.