אגף תשתיות ובניה חוזית קיים יום עיון בנושא: ניהול סיכונים בענף התשתיות והבניה החוזית
במסגרת פעילות אגף התשתיות והבניה החוזית בהתאחדות בוני הארץ, התקיים יום עיון בנושא ניהול סיכונים בענף ב-17 בנובמבר, 2014, כדי להעניק לחברי ההתאחדות וקבלנים העוסקים בתחום כלים וידע מקצועי עדכני, על מנת לנהל את עסקיהם ולהיכנס למכרזים בצורה נכונה ולמנוע סיכונים, עד כדי פגיעה חמורה בחברה שלהם.
סגן נשיא ההתאחדות ומנהל אגף בניה חוזית, אשר גרין, אמר בפתיחת יום העיון: "הרשויות והגורמים הממשלתיים מחמירים בתנאי המכרזים, מה שמחייב אותנו הקבלנים לדעת את כל חוקי המשחק העכשוויים. הרגולטור ומזמיני העבודה הציבורית, 'ממציאים את הגלגל מחדש' שוב ושוב. מה שנכתב במכרז בתחילת דרכו, מתגלה בסופו דבר כאוסף תנאים מקפחים עם סיכונים שהקבלן נדרש לקחת על עצמו ותנאי תשלום בסגנון – 'שוטף פלוס כמה שמתחשק'. אי אחדות במכרזים, היעדר תחרות, תנאי סף בלתי הגיוניים, מחסור בחומרי גלם, היעדר תכנון, לצד מדיניות אינטרסנטית שלא רואה את טובת הציבור, המתנהגת כגורם עסקי המנסה לכסות את עצמו משפטית, יצר מצב בו קבלנים עובדים, מבצעים עבודות ולא מקבלים תשלום. מוסר תשלומים לקוי גורם למצוקת אשראי חמור בענף".
אילן מרדכי, סגן נשיא ויו"ר אגף התשתיות אמר בפתיחת יום העיון: "אנחנו חיים בעידן חדש, אך חלק מהרגולטורים שלנו לא שמו לב לכך. זהו עידן בו המשק כולו וממשלת ישראל בראשו, מבינים שיש לטפל עכשיו ומיד בבעיית הדיור. לשמחתנו, המדינה אף הבינה כי אי אפשר לעשות זאת בלי לקדם השקעות מהותיות בתשתיות". מרדכי הוסיף, "תוכניות התשתית הגדולות שאותן אישרה הממשלה, נמצאות בסיכון אמיתי בגלל ניהול כושל. מזמיני עבודה ציבוריים מסכנים אותנו הקבלנים וכך הם מסכנים את המשק כולו. ענף הבנייה בכלל ותחום התשתיות בפרט הוא תחום שבו תמיד יהיו בלת"מים, אך במדינת ישראל של 2014 ההפתעות בתחום תשתיות, הפכו לסיכון שהמחיר עליו משולם על ידי הקבלן לבדו".
אליאב בן שמעון, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, אמר ביום העיון: "אנחנו בקיפאון ענפי כבר שנה, מאז ההכרזה על מע"מ אפס. לא עומדים בקצב הגידול, המחסור ממשי וגדל, ירידה בגמר בניה, משך ביצוע ארוך, ירידה במכירות, עליה במחיר הדירות ופגיעה בתמ"ג – מוכיחים כי הממשלה נכשלה ואסור שהמצב ימשיך כך". בן שמעון התייחס למכרזי תכנון וביצוע שעברו מזמן את שלב חבלי הלידה. "הגיע הזמן לתת עליהם את הדין. ההתנהלות הבעייתית מעמידה את הקבלן בסיטואציה בה הוא גם הגורם המממן וחברות גדולות כמו קטנות, מתמודדות מול סוגית אבני הדרך והמימון. אני חושב שבנסיבות שנוצרו והפניות שאנו מקבלים מדי יום, אין מנוס מהתערבות שר התחבורה בקבלת ההחלטות. כללי המשחק השתנו וגם אנו צריכים לתת את הדעת ולשקול את צעדינו, בהתאם למכרז, התמחור, עלויות המימון ועוד". מנכ"ל ההתאחדות הדגיש כי ההתאחדות פועלת למען הקבלנים כדי להסדיר את סעיפי המכרז השונים ואבני הדרך כדי ליצור סטנדרט ואחידות בענף.
לעיון בהרצאות שהתקיימו ביום זה לחצו על שם ההרצאה:
עו"ד גל הררי: תנאי סף במכרזים ועקרון המכרז הפתוח לכל
המהנדס משה בנג'ו: ניהול סיכוני הקבלן – הרכבת הקלה בירושלים
עו"ד ירון ברלינר: ניהול הסיכונים במכרזי הביצוע– כלים לקבלן לניהול הפרויקט
עו"ד ומהנדס, גדעון שפיגל: הגישור ככלי לניהול משברים
המהנדס דוד גת: התחשבנות מול מזמין העבודה