דרושה תוכנית עבודה מסודרת לפתרון משבר הדיור והתשתיות

דרושה תוכנית עבודה מסודרת לפתרון משבר הדיור והתשתיות

להלן תכניות הדיור והתשתיות של המפלגות המתמודדות לכנסת ה- 24:

מחירי‭ ‬הדיור‭ ‬בישראל‭ ‬עלו‭ ‬מאז‭ ‬הקמת‭ ‬הממשלה‭ ‬האחרונה‭ ‬בחמש‭ ‬השנים‭ ‬האחרונות‭ ‬ביותר‭ ‬ב-8% ‬בממוצע‭ ‬לשנה‭ ‬המצטרפים‭ ‬לעלייה‭ ‬של‭ ‬כ80‭%- ‬ בעשור‭ ‬שקדם‭ ‬להם‭. ‬משבר‭ ‬הקורונה‭ ‬הכלכלי‭ ‬והאבטלה‭ ‬הגבוהה‭ ‬אף‭ ‬צפויים‭ ‬להביא‭ ‬לירידה‭ ‬ביכולת‭ ‬של‭ ‬משקי‭ ‬בית‭ ‬בישראל‭ ‬לעמוד‭ ‬בתשלומי‭ ‬המשכנתה‭ ‬ושל‭ ‬משפחות‭ ‬צעירות‭ ‬ושל‭ ‬אנשים‭ ‬ללא‭ ‬דירה‭ ‬לעמוד‭ ‬בהוצאות‭ ‬השכירות‭. ‬

כבר‭ ‬ב-2013 ‬יש‭ ‬עתיד‭ ‬שמה‭ ‬לה‭ ‬למטרה‭ ‬שכל‭ ‬זוג‭ ‬צעיר‭ ‬ממעמד‭ ‬הביניים‭ ‬יהיה‭ ‬מסוגל‭ ‬לקנות‭ ‬דירה‭.‬ זו‭ ‬המשמעות‭ ‬של‭ ‬שינוי‭ ‬סדרי‭ ‬העדיפויות‭ ‬‮–‬‭ ‬להעמיד‭ ‬במרכז‭ ‬הכלכלה‭ ‬והחברה‭ ‬את‭ ‬מעמד‭ ‬הביניים‭,‬ האדם‭ ‬העובד‭,‬ המשרת‭ ‬את‭ ‬המדינה‭ ‬ומשלם‭ ‬מיסים‭ ‬ואת‭ ‬מי‭ ‬שנאבק‭ ‬להיות‭ ‬חלק‭ ‬ממנו‭. ‬

עם‭ ‬מינויו‭ ‬לתפקיד‭ ‬שר‭ ‬האוצר‭ ‬ב-2013 ‬דרש‭ ‬יו‭"‬ר‭ ‬יש‭ ‬עתיד‭ ‬יאיר‭ ‬לפיד‭ ‬את‭ ‬הקמת‭ ‬קבינט‭ ‬הדיור‭, ‬ועדת‭ ‬שרים‭ ‬מיוחדת‭ ‬שבה‭ ‬חברים‭ ‬כל‭ ‬משרדי‭ ‬הממשלה‭ ‬הרלוונטיים‭ ‬לעולם‭ ‬הדיור‭ ‬והרשויות‭ ‬התכנוניות‭ ‬והביצועיות‭,‬ ופותרים‭ ‬בעיות‭: ‬מתירים‭ ‬חסמים‭,‬ מאיצים‭ ‬שיווקיים‭ ‬ואישורים‭,‬ מקדמים‭ ‬פיתוח‭ ‬תשתיות‭, ‬מגבשים‭ ‬הסכמים‭ ‬משותפים‭ ‬ופתרונות‭ ‬מערכתיים‭.‬ יו‭"‬ר‭ ‬יש‭ ‬עתיד‭ ‬יאיר‭ ‬לפיד‭ ‬בתפקידו‭ ‬כשר‭ ‬האוצר‭ ‬וכיו‭"‬ר‭ ‬קבינט‭ ‬הדיור‭,‬ גיבש‭ ‬תוכנית‭ ‬לאומית‭ ‬לפתרון‭ ‬משבר‭ ‬הדיור‭ ‬שיישומה‭ ‬הכולל‭ ‬יביא‭ ‬להורדת‭ ‬מחירי‭ ‬הדירות‭ ‬בישראל‭.‬ התוכנית‭ ‬נשענת‭ ‬על‭ ‬שלוש‭ ‬רגליים‭ ‬מרכזיות‭:‬ הגדלת‭ ‬ההיצע‭;‬ סיוע‭ ‬ממוקד‭ ‬לזוגות‭ ‬צעירים‭; ‬פיתוח‭ ‬והסדרת‭ ‬שוק‭ ‬השכירות‭. ‬התוכנית‭ ‬נותנת‭ ‬מענה‭ ‬גם‭ ‬לסוגיות‭ ‬של‭ ‬דיור‭ ‬בר‭-‬השגה‭ ‬והדיור‭ ‬הציבורי‭. ‬המדיניות‭ ‬שהובילה‭ ‬יש‭ ‬עתיד‭ ‬לפתרון‭ ‬משבר‭ ‬הדיור‭ ‬ויישומה‭ ‬של‭ ‬התוכנית‭, ‬גם‭ ‬אם‭ ‬רק‭ ‬בחלקה‭,‬ הניבה‭ ‬תוצאות‭ ‬ראשונות‭,‬ כאשר‭ ‬בחודש‭ ‬אוקטובר‭ ‬2014‭ ‬ ירדו‭ ‬מחירי‭ ‬הדיור‭ ‬ב-1% ‬ירידה‭ ‬ראשונה‭ ‬במחירי‭ ‬הדיור‭ ‬מאז‭ ‬2007. ‬

ההסתכלות‭ ‬על‭ ‬פתרון‭ ‬משבר‭ ‬הדיור‭ ‬כעל‭ ‬בניית‭ ‬דירות‭ ‬בלבד‭ ‬היא‭ ‬הסתכלות‭ ‬מעוותת‭,‬ דיור‭ ‬אינו‭ ‬רק‭ ‬הדירה‭ ‬עצמה‭,‬ דיור‭ ‬הוא‭ ‬מרכז‭ ‬מרקם‭ ‬החיים‭.‬ כשמסתכלים‭ ‬על‭ ‬משבר‭ ‬הדיור‭ ‬ועל‭ ‬תוכניות‭ ‬לבניית‭ ‬דירות‭ ‬צריך‭ ‬גם‭ ‬לבחון‭ ‬את‭ ‬שאלת‭ ‬מיקום‭ ‬הדירה‭,‬ מהם‭ ‬השירותים‭ ‬החברתיים‭ ‬הנמצאים‭ ‬סביבה‭,‬ מהי‭ ‬תשתית‭ ‬התחבורה‭,‬ איזו‭ ‬תחבורה‭ ‬ציבורית‭ ‬מתחברת‭ ‬לאזור‭,‬ איך‭ ‬מגיעים‭ ‬לתחנת‭ ‬הרכבת‭ ‬הקרובה‭,‬ איפה‭ ‬יש‭ ‬גני‭ ‬ילדים‭,‬ בתי‭ ‬ספר‭ ‬וקופות‭ ‬חולים‭. ‬תכנון‭ ‬של‭ ‬דיור‭ ‬הוא‭ ‬חלק‭ ‬מתכנון‭ ‬רחב‭ ‬של‭ ‬חיי‭ ‬קהילה‭. ‬

הגדלת‭ ‬ההיצע‭ ‬לוועדה‭ ‬למתחמים‭ ‬מועדפים‭ ‬לדיור‭,‬ אשר‭ ‬הקים‭ ‬לפיד‭ ‬בהיותו‭ ‬השר‭ ‬הממונה‭ ‬על‭ ‬קבינט‭ ‬הדיור‭,‬ תפקיד‭ ‬מרכזי‭ ‬בהגשמת‭ ‬היעדים‭ ‬הלאומיים‭ ‬ובהגדלת‭ ‬היצע‭ ‬יחידות‭ ‬הדיור‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭ ‬והיא‭ ‬מהווה‭ ‬כלי‭ ‬חיוני‭ ‬למימוש‭ ‬החלטות‭ ‬הממשלה‭ ‬לעניין‭ ‬היקף‭ ‬הגדלת‭ ‬היצע‭ ‬יחידות‭ ‬הדיור‭ ‬ויצירת‭ ‬מענה‭ ‬למגוון‭ ‬אוכלוסיות‭.‬ מאז‭ ‬תחילת‭ ‬פעילותה‭ ‬אישרה‭ ‬הוועדה‭ ‬ב-105,000 ‬יח‭"‬ד‭, ‬המהוות‭ ‬כשליש‭ ‬מיחידות‭ ‬הדיור‭ ‬שאושרו‭ ‬במוסדות‭ ‬התכנון‭ ‬השונים‭. ‬פרק‭ ‬הזמן‭ ‬לאישור‭ ‬תוכנית‭ ‬בוועדה‭ ‬עמד‭ ‬על‭ ‬9‭ ‬חודשים‭ ‬בלבד‭.‬ מדובר‭ ‬על‭ ‬קיצור‭ ‬משמעותי‭ ‬של‭ ‬הליך‭ ‬האישור‭. ‬יש‭ ‬עתיד‭ ‬תומכת‭ ‬בהקפאת‭ ‬עבודת‭ ‬הוותמ‭"‬ל‭ ‬ומיקודו‭ ‬בתוכניות‭ ‬של‭ ‬התחדשות‭ ‬עירונית‭. ‬

בנקודה‭ ‬שבה‭ ‬אנחנו‭ ‬נמצאים‭ ‬היום‭ ‬בעיית‭ ‬ההיצע‭ ‬הצטמצמה‭ ‬משמעותית‭ ‬ויש‭ ‬מלאים‭ ‬מוכנים‭ ‬מתוכננים‭ ‬של‭ ‬דירות‭ ‬בעיקר‭ ‬בפריפריה‭ .‬החסם‭ ‬העיקרי‭ ‬היום‭ ‬בשוק‭ ‬הדיור‭ ‬הוא‭ ‬היעדר‭ ‬תשתיות‭. ‬נושא‭ ‬התשתיות‭ ,‬ובראשן‭ ‬נושא‭ ‬תשתיות‭ ‬התחבורה‭,‬ מטופל‭ ‬בהרחבה‭ ‬במצע‭ ‬התחבורה‭ ‬שלנו‭. ‬

סיוע‭ ‬ממוקד‭ ‬לזוגות‭ ‬צעירים:‬ כדי‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬יציבות‭ ‬ועל‭ ‬אמינות‭ ‬בשוק‭ ‬הדיור‭ ‬לא‭ ‬נבטל‭ ‬מהלכים‭ ‬והתחייבויות‭ ‬שיצאו‭ ‬לדרך‭ ‬ונעמוד‭ ‬מאחורי‭ ‬כל‭ ‬הסכמי ‭"‬מחיר‭ ‬למשתכן‭" ‬כלשונם‭.‬ נסבסד‭ ‬לזוגות‭ ‬צעירים‭ ‬דירות‭ ‬בעלות‭ ‬של‭ ‬עד‭ ‬1.5‭ ‬מיליון‭ ‬שקלים‭. ‬

פיתוח‭ ‬והסדרת‭ ‬שוק‭ ‬השכירות‭: "‬דירה‭ ‬להשכיר‭"‬‮–‬‭ ‬פרויקט‭ ‬לבניית‭‬150,000‭ ‬ דירות‭ ‬להשכרה‭ ‬לטווח‭ ‬ארוך‭ ‬‮–‬‭ ‬שר‭ ‬האוצר‭ ‬ויו‭"‬ר‭ ‬קבינט‭ ‬הדיור‭ ‬לשעבר‭ ‬יאיר‭ ‬לפיד‭ ‬הביא‭ ‬להקמת‭ ‬חברת ‭"‬דירה‭ ‬להשכיר‭"‬ חברה‭ ‬זו‭ ‬קמה‭ ‬במטרה‭ ‬לבנות‭‬150,000‭‬ יחידות‭ ‬דיור‭ ‬להשכרה‭ ‬לטווח‭ ‬ארוך‭ ‬בסטנדרט‭ ‬הבנייה‭ ‬הגבוה‭ ‬ביותר‭.‬ הפרויקט‭ ‬מכניס‭ ‬משתנה‭ ‬חדש‭ ‬לשוק‭ ‬הנדל‭"‬ן‭,‬ מגדיל‭ ‬משמעותית‭ ‬את‭ ‬היצע‭ ‬הדירות‭ ‬להשכרה‭ ‬ויוצר‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬בתחום‭ ‬הדיור‭ ‬להשכרה‭ ‬בישראל‭. ‬כבר‭ ‬עכשיו‭ ‬מאוכלסים‭ ‬בדירות‭ ‬שנבנו‭ ‬במודל‭ ‬זה‭ ‬מאות‭ ‬משפחות‭.‬ עד‭ ‬היום‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬בישראל‭ ‬דיור‭ ‬מוסדר‭ ‬להשכרה. ‬היצע‭ ‬הדירות‭ ‬הפרטיות‭ ‬להשכרה‭ ‬מוגבל‭,‬ אין‭ ‬בו‭ ‬יציבות‭ ‬וודאות‭ ‬לשוכרים‭ ‬מפני‭ ‬פינוי‭ ‬מוקדם‭ ‬או‭ ‬העלאת‭ ‬מחיר‭ ‬תכופה‭ ‬ואיכותו‭ ‬לרוב‭ ‬אינה‭ ‬גבוהה.‭ ‬על‭ ‬ידי‭ ‬בניית‭ ‬מגדלי‭ ‬הדיור‭ ‬החדשים‭ ‬יצטרפו‭ ‬לשוק‭ ‬הדיור‭ ‬להשכרה‭ ‬בעשור‭ ‬הקרוב‭ ‬150,000‭ ‬ דירות‭ ‬להשכרה‭ ‬לטווח‭ ‬ארוך‭,‬ רבע‭ ‬מהן‭ ‬במחיר‭ ‬מפוקח‭. ‬הדירות‭ ‬יהיו‭ ‬מוארות‭ ‬וירוקות‭, ‬ובנויות‭ ‬בסטנדרטים‭ ‬הגבוהים‭ ‬ביותר‭,‬ בלב‭ ‬אזורי‭ ‬הביקוש‭. ‬

נפעל‭ ‬לכך‭ ‬כי‭ ‬בכל‭ ‬שיווק‭ ‬של‭ ‬קרקע‭ ‬מדינה‭ ‬באזורי‭ ‬ביקוש‭ ‬לפחות ‭ ‬40%‭ ‬מיחידות‭ ‬הדיור‭ ‬תיועדנה‭ ‬לפרויקטים‭ ‬לשכירות‭ ‬ארוכת‭ ‬טווח. ‬נעודד‭ ‬הקמת‭ ‬פרויקטים‭ ‬בפריפריה‭ ‬ובמגזר‭ ‬הערבי‭ ‬באמצעות‭ ‬סבסוד‭ ‬עלויות‭ ‬פיתוח‭ ‬ובאמצעות‭ ‬מתן‭ ‬מענקי‭ ‬הקמה‭ ‬ליזמים.‭ ‬נאפשר‭ ‬את‭ ‬דחיית‭ ‬תשלום‭ ‬המע‭"‬מ‭ ‬המוטל‭ ‬על‭ ‬היזם‭ ‬בעת‭ ‬רכישת‭ ‬הקרקע‭ ‬להקמת‭ ‬פרויקט‭ ‬להשכרה‭ ‬ארוכת‭ ‬טווח ‭)‬ושאינו‭ ‬מותר‭ ‬לניכוי‭ ‬שכן‭ ‬הכנסות‭ ‬מהשכרה‭ ‬פטורות‭ ‬ממע‭"‬מלמועד‭ ‬מכירת‭ ‬הפרויקט)

תקווה לדיור
רקע
מחירי הדיור בישראל הם אתגר משמעותי בדרך לדיור בר-השגה עבור זוגות צעירים. הדיור מהווה כיום את הגורם המרכזי ביצירת פערים חברתיים. זוגות צעירים רבים אשר אין ברשותם את ההון עצמי הנדרש מגלים כי קשה עד בלתי אפשרי לרכוש דירה. יתרה מזאת, גם זוגות אשר מצליחים להגיע להון העצמי המינימאלי הנדרש נאלצים לחתום על משכנתאות גבוהות אשר כובלות אותן לאורך עשרות שנים ונוגסות בחלק משמעותי בהכנסה הפנויה של אותן זוגות.
בה בעת, שוק השכירות שעשוי להוות פתרון לאנשים רבים, אינו מפותח דיו ואינו נותן מענה מספק לבעיה זו. תקופת הקורונה מעמיקה את המשבר.
תקווה חדשה תבצע מספר מהלכים כאשר מטרת העל תהא להביא לכך שהיצע הדיור יענה על ביקושי השוק. נפעל להתיר חסמים וכשלים בתהליך התכנון והיתרי הבניה כדי לקצר את זמן הנדרש לבניית דירה. נעניק תמריצים לצורך יצירת שוק שכירות משוכלל ונעודד הסטת ביקושים של משקיעים לתחומים אחרים.

1. "מנהלת הדיור הלאומית"
נרכז ב”משרד הדיור הלאומי” את כל גורמי הממשלה העוסקים ברגולציית הנדל”ן ובתחום הדיור: מנהל התכנון, רשות מקרקעי ישראל, משרד הבינוי והשיכון, רשם המקרקעין והחברות הממשלתיות הרלוונטיות.
נאגם את שרשרת ייצור הדירה ונייצר תהליך פשוט, קצר ומובנה.

2. התחדשות עירונית: 5,000 מבנים בחמש שנים, בדגש על הפריפריה
התחדשות עירונית כמעט שלא בוצעה ביישובי הפריפריה כתוצאה מהיעדר כדאיות כלכלית, וכך, שכונות ותיקות נזנחו במשך עשרות שנים ע”י הממשלה. דבר זה היווה גורם נוסף בירידה באיכות החיים של התושבים ביישובי הפריפריה. חידוש מרכזי הערים וניצול משאב הקרקע בצורה יעילה יותר הם הדברים המרכזיים הנדרשים לקידום בעת הזו.
אנו נייצר פתרונות אפקטיביים לפרויקטים שאינם כלכליים על ידי השקעה בקרנות ופריסת רשת ביטחון ליזמים. נפעל להאריך את חוק הותמ”ל כך שהתחדשות עירונית מסיבית תאושר בוועדה זו, נוסף על כך נפעל להוריד את האחוזים הנדרשים לאישור פרויקטים.

3. 75,000 דירות להשכרה תוך 10 שנים
שוק השכירות כיום הוא שוק בלתי מתוכנן. בעלי הדירות הם משקיעים המשכירים את דירותיהם לתקופה קצרת טווח. על מנת לייצר שוק חלופי לשוק בעלי הדירות יש לייצר שוק שכירות ממוסד וארוך טווח אשר ייתן מענה לזוגות רבים מחפשים חלופה לרכישת דירה.
אנו נפעל לתמרץ את שוק השכירות הממוסד על מנת לייצר עשרות אלפי יחידות דיור המושכרות באמצעות חברות לתקופות ארוכת טווח.

4. הפחתת רגולציה ב-30% תוך 4 שנים
הזמן הממוצע אשר לוקח מרגע שיווק קרקע ועד קבלת טופס 4 הוא שמונה שנים. נדרשות רפורמות בתחום הרישוי וההיתרים על ידי הכנסה של תחרות במכרזי רשות מקרקעי ישראל. נשים לעצמנו יעד של הפחתת הזמן הדרוש לקבלת טופס 4 מרגע שיווק הקרקע בכ-30% תוך 4 שנים.

5. תוכנית לאומית לדירה ראשונה
פרויקט מחיר למשתכן פתר חלק מהבעיה ואפשר למעט משפחות וזוגות צעירים להגיע לדירה ראשונה. עם זאת, האוכלוסיה בישראל ממשיכה לצמוח, המציאות משתנה במהירות ומשבר הקורונה החמיר אף הוא את מצוקת הדיור. כך, מחירי הדיור ממשיכים להאמיר וחלום הדירה הראשונה הולך ומתרחק ממשפחות רבות.
תקווה חדשה תקדם תוכנית לאומית לדירה ראשונה לזוגות צעירים ומשפחות ותבצע התאמות למציאות המשתנה, על מנת להעניק את ההזדמנות לזוגות צעירים רבים ככל שניתן לגור בדירה בבעלותם.

תוכנית שקד – 11 צעדים לתיקון שוק הדיור:

1. ניהול קרקעות – פירוק רמ"י
המחסום העיקרי במקטע ניהול הקרקעות הוא רמ"י. גוף ריכוזי במיוחד הסובל מחוסר יעילות קיצונית. יש להוציא את מערך ניהול הקרקעות מידיו ולהעבירו במיקור חוץ לחברות פרטיות שייבחנו ויתוגמלו בהתאם למדדי ביצוע ושביעות רצון. מקטע השיווק של רמ"י יוכפף למשרד השיכון.

2. חיזוק הועדות המחוזיות והתניית תכנון בתקצוב
יש לחזק את הועדות המחוזיות, להופכן ל"וואן סטופ שופ" – הגוף שיוזם הקמת שכונה חדשה לא צריך להתרוצץ בין כל משרדי הממשלה. נציגי המשרדים בוועדת התכנון יחויבו לייצג את המשרדים באמת, ולהביא את כל האינפורמציה והאישורים אל ועדת התכנון בזמן קצוב. משרד ממשלתי שמתנה את התכנון בהקמת תשתית יחוייב להכניס את הקמת התשתית לתקציבו ולתוכניות העבודה שלו ל- 3 השנים הבאות.

3. תכנון מפורט ופיתוח על ידי גורמים פרטיים
שלב התכנון המפורט והפיתוח הוא שלב מעכב מאוד במיוחד במקרים בהם רמ"י מעכבת את שיווק הקרקע עד שהפיתוח יבוצע על ידי

הרשות המקומית.
לרשות המקומית אין אינטרס לפתח בגלל פערי הארנונה וגם משרדי ממשלה מעכבים במקרים רבים פיתוח תשתיות שבאחריותם כמו בתי
ספר ומחלפים. יש לאחד את כל עבודות התכנון המפורט, הפיתוח והבנייה של דירות המגורים ואת מוסדות הציבור השונים – לזוכה אחד במכרז שיתחייב להשלים את הבניה והפיתוח בזמן קצוב. באופן הזה בתי המגורים ייבנו בצורה מהירה במקביל לעבודות הפיתוח ומוסדות הציבור בשכונות חדשות. העבודה של הזוכה במכרז מול רשות התכנון תכלול בפעם אחת את כלל האישורים הנדרשים – משלב התב"ע ועד היתרי הבניה.

4. תיקון העיוותים בשרשרת הערך של השלטון המרכזי
סמכויות התכנון מפוזרות בין משרד הפנים למשרד השיכון ומשרדים נוספים, מה שיוצר עיכובים בתהליך וחוסר יכולת של שר לקחת אחריות. יש להכפיף את משרד השיכון למשרד הפנים ולייצר סינרגיה בין רשויות התכנון, מקטעי שיווק וניהול הקרקעות והאחריות על פיתוח
וניהול הרשויות המקומיות.

5. תיקון העיוותים בשרשרת הערך של השלטון המקומי
יש להעצים את האשכולות האזוריים הכוללים מספר רשויות מקומיות.
נושא הדיור ומוסדות התכנון והביצוע הרלוונטיים ירוכזו תחת האשכול האזורי. הועדות המחוזיות יפורקו לוועדות אזוריות והן יאפשרו תהליך
מ-א' ועד ת' הועדות המחוזיות יפורקו לוועדות אזוריות והן יאפשרו תהליך תכנון מקומי מ-א ועד ת, וכן ועדה אזורית לתחבורה וכן הלאה.
לשלטון המקומי והאשכולות האזוריים תהיה עצמאות בקביעת שיטת המיסוי העירוני, ובכל מקרה נקטין את הפער בין ארנונה למגורים
ועסקים ובכך ננטרל את התמריץ השלילי של הרשות המקומית לקידום דיור למגורים.

6. סגירה מהירה של פער ההיצע באמצעות הסבת משרדים למגורים
פערי הארנונה גרמו לעיוות היחס בין משרדים למגורים באזורי ביקוש, וביתר שאת לאור משבר הקורונה כשספק אם המשרדים יחזרו לפעול
באותה מתכונת. יש לאפשר ליזמים להסב משרדים למגורים ללא הגבלה. על מנת לגשר על פערי העלויות לרשות המקומית היזם ישלם
לרשות את פער הארנונה המהוון ל 50- שנה. 20% מהסכום יועבר מיידית לעירייה לצורך השלמת תשתיות מתאימות והשאר יועבר לקרן
שתפריש לעירייה סכום חודשי כחלף ארנונה.

7. תיקון חוק התכנון והבניה
צמצום דרסטי של הדרישה לקבל היתר בניה והיתר לשימוש חורג.
במקום אישורים בירוקרטיים יקבעו כללים ברורים ורזים לתכנון מבנים, במקום הדרישות המפורטות והבלתי מסתיימות שקיימות היום. מוסדות התכנון והבניה יוסמכו לבדוק האם התכנון עמד בכללים שנקבעו מראש ולא יהיו רשאים להוסיף דרישות או תנאים מעבר לכך.

8. החלטת ממשלה שתורה על תיקון תכניות בניין עיר (תב"ע)
בהתאם למגמות העולמיות שוק התעסוקה העתידי ידרוש עירוב שימושים, כלומר מתחמים בהם יש מגורים, משרדים, תעשיה נקיה, מסחר, חינוך ותרבות במרחקי הליכה. יש להוציא החלטת ממשלה לצמצום המגבלות על שימושים כך שברוב שטחי היישובים ניתן יהיה לקיים פעילות של מגורים, מסחר ועסקים (יוותרו מגבלות על תעשייה כבדה ומזהמת בלב השטח העירוני).

9. דיור ציבורי – סיוע בשכר דירה
שינוי הדרגתי במדיניות הבנייה של הדיור הציבורי והחלפת הדיור הציבורי בסיוע לשכר דירה לטווח בינוני-ארוך למעט מקרים מיוחדים, יוביל למצב בו נוכל להכפיל את מספר הזכאים הזקוקים לסיוע בשכר דירה מבלי להוציא מיליארדים על בנייה של דירות חדשות.

10. תוכנית ממשלתית לחידוש מרכזי הערים בפריפריה
תכניות תמ"א 38 ופינוי בינוי נכשלו ברוב ערי הפריפריה כי לא ניתנו כלים כלכליים מספקים ליזמים והפכו את מרבית הפרויקטים ללא כלכליים. התכנית תאפשר את השלמת כל התכניות לחידוש ושיקום מרכזי הערים וביצוע פרויקטי תמ"א 38 ופינוי בינוי בכל ערי הפריפריה
בתוך 3 שנים, באמצעות הקצאת קרקע משלימה וניוד זכויות באזורי ביקוש להשלמת הפער הכלכלי עבור היזמים.

11. תנופת בנייה
בנייה נרחבת באזור גוש דן מזרח, והקמת עיר נוספת ממזרח לראש העין.

1. איך פותרים את מצוקת הדיור?
הרשימה המשותפת רואה בזכות לדיור זכות בסיסית, ועומדת על זכותו של כל אזרח לקורת גג. על מנת לממשל זאת, על המדינה לשקם את מלאי הדיור הציבורי בכל האיזורים וביחוד באיזורי הביקוש, על ידי בניית דירות חדשות ושיפוץ דירות קיימות. בנוסף, יש לקבוע הקצאה של דירות בכל פרויקט חדש לשכירות מוזלת במחירים מפוקחים.
יש להשקיע בהתחדשות עירונית באיזורי פריפריה, אך לא בדמות שכונות יוקרה במגדלים לעשירים בלבד. על הבנייה לשלב מבני מגורים תעסוקה, פנאי ומסחר. אסור שההתחדשות העירונית תבוא על חשבון תושבים ותיקים, ויש להפסיק לאלתר הריסת שכונות ופינוי תושבים ללא פיצוי הולם. הרשימה המשותפת פעלה ותמשיך לפעול למניעת פינוים דוגמת גבעת עמל ואבו כביר.
תכנון בנייה חדשה ושכונות מגורים חדשות חייב להתבצע בשקיפות מלאה תוך התחשבות בצרכי האזרחים מכל רמות ההכנסה ובשיקולים סביבתיים. לשם כך, יש לחזק את מנגנוני התכנון והפיקוח, ולחייב שקיפות ושיתוף ציבור בתהליכי קבלת החלטות תכנוניות ובהחלטות מועצת מקרקעי ישראל. בנוסף, יש להבטיח את בריאותם ובטיחותם של עובדי ענף הבנייה, שמופקרים כיום לטובת רווחים.
עבור האזרחים הערבים, מצוקת הדיור נובעת ממדיניות גזענית של עשורים ללא תכניות מתאר בישובים הערבים. על המדינה לקדם תכניות מתאר, הקצאת קרקעות, והשקעה בתשתיות בישובים הערבים. בנוסף, על המדינה להכיר בישובים הלא מוכרים בנגב ובגליל, ולהפסיק את הריסת הבתים שנבנו עקב מצוקת הדיור הקיימת ולהסדירם וכן לקדם הקלות בתכנון ובבנייה לתושבים בישובים אלה. לבסוף, יש לבטל לאלתר את חוק קמיניץ הגזעני.

2. איך מייצרים דיור בר השגה, כלומר במחירים סבירים?
יש לבטל את כל התקציבים המופנים להתנחלויות ולהפנותם לפריפריות בנגב ובגליל ולדיור בערים הגדולות עבור תושביהן היהודים והערבים. בתקציבים אלה יש ליזום בנייה ציבורית בהיקפים גבוהים ביחוד באיזורי הביקוש, ולייעד את המבנים לדיור ציבורי. ניתן להפנות את חסכונות הפנסיה להשקעה במבנים הללו על פני ההשקעות בשוק ההון הנהוגות כיום.
כדי להתגבר על ה״מערב הפרוע״ הקיים בשוק שכירויות, הרשימה המשותפת פעלה ותפעל להקמת רשם שכירויות ממשלתי, שיוכל לספק תמונת מצב על המתרחש בשוק השכירות ולאפשר פיקוח על תנאי השכירות ומחירה. בנוסף, יש להקצות מכסת דירות קבועה לשכירות מוזלת ומסובסדת מכל פרויקט בנייה חדש במדינה.

דיור בר השגה – ישראל היא מהמדינות היקרות בעולם לרכישת דירה ביחס לשכר נטו הממוצע – וממוקמת במקום ה-75 מתוך 115 מדינות (כש-1 היא הזולה ביותר). אדם שמרוויח משכורת ממוצעת זקוק למשכורות של 19 שנים לרכישת דירה ממוצעת – פי  4.5 מאשר בארה"ב. אחד מהצעדים לפתרון: העדפה מתקנת לאזרחים ששירתו את המדינה בצבא ובשירות הלאומי-אזרחי, עובדים ומשתכרים (כושר השתכרות של שני בני זוג לפחות 125%), בדמות הענקת משכנתא לרכישת דירה ראשונה בגובה של 90%. מהלך כזה ירחיב את האופציות לזוג צעיר הרוכש דירה ראשונה ויאפשר להם לקנות דירות יד שניה, וליהנות מההטבה.

דיור ותכנון 

מרצ מאמינה כי לכל תושב זכות בסיסית לדיור, ולכן על המדינה מוטלת החובה להבטיח לכל תושביה קורת גג ראויה. מדיניות הממשלה בשנים האחרונות קידמה פתרונות קצרי טווח והתבססה בעיקר על השוק החופשי. מדינת ישראל לא פיתחה מדיניות נכונה בתחומי התכנון המרחבי והעירוני. כשלים אלה הביאו לעליית מחירי הדיור ולמשבר רחב ההיקף בו אנו מצויים כיום ולפגיעה באיכות החיים וברווחת תושבי ישראל. מרצ תפעל להפעלת תכנית חירום לאומית להסדרת משבר הדיור, שתכלול: 

  • בנייה תקציבית של מאות אלפי יחידות דיור
  • הכנסת סעיפי דיור בר השגה בכל תכנית חדשה
  • חיסול התור בדיור הציבורי
  • פיתוח מודלים לשכירות ארוכת טווח ויצירת מנגנוני הגנה על שורי הדירות ופיקוח על שכר הדירה
  • שיווק בדרך של חכירת קרקעות ציבוריות במכרזים ממשלתיים, והפסקת מכרזי מחיר מקסימום, לשם הוזלה משמעותית של מחירי הדיור
  • הסדרהמידית של פתרונות למחוסרי דיור 
  • הרחבה מסיבית של מאגרי הדיור הציבורי על בסיס כספי מכר הדירות בדיור הציבורי, בהתאם לעקרונות חוק הדיור הציבורי. הוספת כ-11,999 דירות למאגרי הדיור הציבורי בתוך עשור. במקביל, יש לצאת במבצעי שיפוץ נרחבים של הדירות הקיימות בדיור הציבורי
  • יש לפעול בכל האמצעים החוקיים להשבת דירות למאגרי הדיור הציבורי, שנמכרו בניגוד לחוק לגופים ועמותות פרטיות, ולעצור באופןמיידיאת המכירות הבלתי חוקיות של דירות ציבוריות שלא לדייריהן 
  • קביעת קריטריונים שקופים לחלוקת דיור ציבורי לזכאים
  • הקמת דיור ציבורי במרכזלצדצמצום הדרגתי של שיעור הדיור הציבורי בפריפריה ובשכונות המצוקה 
  • הגדלת הסכומים המועברים לזכאים לסיוע בשכר דירה, בהתאם למחירי השכירות במשק, וקביעת קריטריונים שקופים למתן הזכאות והענקת ערבות מדינה לשוכרים
  • התחדשות עירונית של מרכזי הערים, ייעול תחבורה ציבורית, ופיתוח תכנון בגישה של עירוב שימושים במרחבים העירוניים
  • קביעת הגדרה בחוק לדיור בר-השגה ובניית דיור בר השגה, כך שזו תהא מבוססת הכנסה, ותאפשר למשקי בית בעלי הכנסות נמוכות יותר להתגורר בדיור הולם בבעלות או בשכירות, בלי לפגוע בצרכיהם הבסיסיים האחרים
  • יישום תכנית לאומית מקיפה להתחדשות עירונית להקמת 199 אלף יחידות בתוך מרכזי ערים, שבמסגרתה תוקם רשות להתחדשות עירונית שתהיה אחראית בין היתר על תמ"א 12,פיתוח מרכזי הערים, ציפוף הערים ושמירה על השטחים הפתוחים 
  • תמרוץ החזרת דירות ריקות וקרקע שנרכשה לבנייה לשוק להגדלת היצע הדיור– בדגש על אזורי הביקוש 
  • עידוד בנייה להשכרה ארוכת טווח במימון ממשלתי. הממשלה היא שתדאג לבנייה, להשכרה ולתחזוק הנכסים 
  • התניית אישורים לבנייה חדשה בכך שאחוז מסוים מהדירות יהפוך לדיור ציבורי ולדיור בר-השגה ובתכנון תחבורה ציבורית
  • שילוב הוראות לבניית דירות נגישות לבעלי מוגבלויות בבנייה חדשה
  • מתן אפשרות לדיירי הדיור הציבורי לרכוש את דירותיהם בהנחות משמעותיות, בהתאם לחוק הדיור הציבורי, שחוקקה מרצ 
  • קביעת מס רכוש בסך 19% מערך הבית על מחזיקי דירה שנייה ויותר, אשר יכנס לתוקף בתוך שנה מיום חקיקתו. בעלי הדירות יוכלו להימנע מתשלום המס כאמור, באם יודיעו כי הם מכפיפים את הדירות שבבעלותם לרשות לשכירות הוגנת, אשר תקבע את גובה דמי השכירות ותנאיה
  • התייחסות מיוחדת לצרכי הדיור באוכלוסייה הערבית והסרת החסמים הגורמים לאי השוויון העמוק בהקצאת משאב הקרקע בין יהודים לערבים
  • מתן הטבות להקמת דיור קואופרטיבי, בבעלות הדיירים, שיופעל בדרך של השכרה, שאינה מוגבלת בזמן, ומחוייבת לתשלום בר-השגה ללא מקסום רווחים 

‭ ‬התאחדות‭ ‬בוני‭ ‬הארץ‭ ‬2020‭ | ‬©‭ ‬כל‭ ‬הזכויות‭ ‬שמורות

עיצוב‭ ‬ובניה‭: ‬רן‭ ‬לוי‭ ‬פלוס

שינוי גודל גופנים
ניגודיות

על האירוע:
את אירועי תוכנית "בונים ניהול" נפתח באירוע השקה במבנה עמותת "המרחב החברתי" בכיכר אתרים האייקוני שמספר סיפור עוצמתי חווייתי ומטלטל גם יחדיו. את הערב נתחיל במינגלינג מול הבריזה הנעימה, קולות הים ואיך לא, עם כוס בירת ג'יימס צוננת ביד וארוחת "דוכן שוק" המאפיין את תל אביב.

במרחב חוש(נ)י זה, נצא למסע שמתחיל בחושך וסופו מוצף באור ותחושת ניצחון גדולה. עד לא מזמן ולמשך עשור, המבנה המעוגל בכיכר אתרים שימש כמועדון החשפנות 'פוסיקט' והיה לפצע חברתי עמוק בלב העיר. חברת JTLV, שרכשה את הבניין, החליטה לסלק ממנו את מועדון החשפנות ולתרום אותו בשנים הקרובות לטובת פרויקט ייחודי ברמה הלאומית והבין-לאומית, שמטרתו לעודד עשייה ומעורבות חברתית. במסגרת הפעילות נצא לסיור במתחם המרחב החברתי, נכיר את הפינות האפלות במועדון הפוסיקט ובסיום הסיור נפגוש את נציג JTLV שיספר על ההחלטה להתמודד על רכישת המבנה האייקוני שבכיכר אתרים דרך ההחלטה לתרום אותו לעמותה לטובת הציבור ועד התוכניות הנדל"ניות העתידיות. מיד אחריו יעלה על הבמה האלוף האולימפי, אריק זאבי להרצאה מרתקת על הצלחה, כישלון ומה שביניהם.

על ההרצאה:
כולנו חווים כישלונות ורגעי משבר, השאלה היא איך אנחנו מגייסים את עצמנו לקראת ההתמודדות הבאה? אריק זאבי בהרצאה מרתקת על הדרך שעבר מילדות ועד לאליפות, דרך של מלחמה פסיכולוגית, התמודדות עם לחץ ומשברים, כישלונות, הגעה לשיא ברגע הנכון ובעיקר הצבת יעדים ופריצת גבולות.