התאחדות הקבלנים בוני הארץ בעתירת בג"ץ: התעלמות הממשלה מהשתלטות ממשלת סין על שוק התשתיות בישראל - מסוכנת למשק במיוחד בעת הזאת - בוני הארץ : בוני הארץ

התאחדות הקבלנים בוני הארץ בעתירת בג"ץ: התעלמות הממשלה מהשתלטות ממשלת סין על שוק התשתיות בישראל – מסוכנת למשק במיוחד בעת הזאת

התאחדות הקבלנים בוני הארץ בעתירת בג"ץ: התעלמות הממשלה מהשתלטות ממשלת סין על שוק התשתיות בישראל – מסוכנת למשק  במיוחד בעת הזאת

בהתאחדות דורשים מהממשלה לעודד בנייה ישראלית ולהפסיק את ההשתלטות הסינית על בניית התשתיות ומגה פרויקטים בישראל

בעתירה שהגישה היום התאחדות הקבלנים בוני הארץ נגד הוועדה לצמצום הריכוזיות, טוענת התאחדות הקבלנים כי המדינה מעודדת או לחילופין אינה מונעת את השתלטות החברות הסיניות על ביצוע פרויקטי התשתית המרכזים והגדולים במדינה, ובכך נפגעים הקבלנים והחברות הישראליות, "בורח ידע" לחו"ל ונמנעת העסקת אלפי עובדים ישראלים נוספים.

על פי העתירה, כל החברות הסיניות פועלות בתחום התשתיות בישראל והחברות מסין שהשתתפו עד היום במכרזים להקמת תשתיות בארץ, נמצאות בבעלות ישירה או עקיפה של ממשלת סין. "התאגידים הסיניים הללו הינם חלק מ'קבוצת מחזיקים' אחת, שהינה למעשה 'פירמידה' סבוכה, הכוללת למעלה מ-100 תאגידים שונים בבעלות הממשלה הסינית".

למעשה, מסבירים בהתאחדות הקבלנים באמצעות באי כוחה עורכי הדין רוית ארבל ושחר הרון ממשרד עורכי הדין עמית, פולק, מטלון ושות'. בשנים האחרונות קיבלה ממשלת סין החלטה להפוך לשחקן המוביל בעולם בתחום הקמת התשתיות והגדירה בתוכנית בשם "החגורה והדרך" שמטרתה השתלטות באופן גלוי או סמוי על משאבים ופרויקטים בתחומי התשתיות בעולם כולו.

בהתאחדות אומרים היום, כי למרות פניות חוזרות ונשנות שלה, הממשלה והגופים האמונים על מניעת הריכוזיות במשק ממשיכים להתעלם מהעובדה שממשלת סין מנהלת תחרות לא הוגנת בשוק התשתיות שמסכנת מאות חברות ישראליות המעסיקות עשרות אלפי עובדים ותורמות לתוצר המשק מיליארדי שקלים בשנה. החדירה של החברות הסיניות לשוק הישראלי מתאפיין בהתמודדות במכרזי תשתיות בהיקפים מצרפיים של עשרות מיליארדים הכוללים בין היתר את הזכייה בכריית מנהרות הרכבת הקלה בת"א בהיקף של 5 מיליארד שקל, הקמת נמל הדרום באשדוד בהיקף של 3 מיליארד שקל ופרויקטים של אנרגיה שאובה בהיקף של 2 מיליארד שקל. התאחדות קבלנים בוני הארץ מדווחת כי במקרים שונים בשנים האחרונות "התחרו" מספר חברות של ממשלת סין זו בזו במכרזי תשתיות לאומיות בישראל, כך ניגשו להליך המקדמי של הקו הירוק של הרכבת הקלה לא פחות מ-5 חברות סיניות, ואף חברה ישראלית או בינלאומית אחרת.

באי כוחה של ההתאחדות קובעים בעתירה, כי החלטת הממשלה בישראל שלא לפעול בהתאם לסמכותה וחובתה, ולא לכלול את ה-SASAC המרכזי הסיני והחברות תחתיו ברשימת הגורמים הריכוזיים במשק (מכוח סעיף 4 וסעיף 30 לחוק הריכוזיות), התקבלה בהיעדר תשתית ראויה, בהיעדר הנמקה, באופן שרירותי ובחוסר סבירות של ממש, באופן המחייב את התערבותו של בית המשפט.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו: "ההתעלמות בלתי סבירה ארוכת שנים של ממשלת ישראל מהעובדה שממשלת סין עלולה לחסל בהדרגה חלקים מרכזיים בענף התשתיות הישראלי צריכה לבוא לידי סיום מידי. אנו דורשים מהמדינה לקבוע כללים התואמים את חוק הריכוזיות, שיאפשרו לשמר את היכולת לקדם את הבניה הישראלית ללא שינוי ביחסי הכוחות בענף, אחרת נגיע מהר מאוד למצב שבו רוב החברות שיבנו פה את התשתיות המרכזיות של המדינה וישלטו בחלקן, יהיו מסין. זהו מצב בלתי נסבל לכל משק ובמיוחד לישראל שמתנהלת במציאות גיאו פוליטית לא יציבה וחייבת לשמור על עצמאותה הכלכלית והתשתיתית".

סרוגו הוסיף: "דווקא בימים אלה שבהם אנו נלחמים על 'חייו של המשך הישראלי' ולאחר שכולנו חווינו בחודשיים האחרונים שאסור למדינה ולמשק להיות תלויים בגורמי חוץ, יש חובה ראשונה במעלה להפסיק את ההשתלטות הסינית על פרויקטים ולאפשר וחברות ישראליות, לעובדים ישראליים לבצע עבודה".

לקריאת העתירה לחצו כאן