ראול סרוגו: "יזמים לא יוכלו למסור אלפי דירות שבנייתן תושלם כבר השנה" - בוני הארץ : בוני הארץ

ראול סרוגו: "יזמים לא יוכלו למסור אלפי דירות שבנייתן תושלם כבר השנה"

ענף התשתיות, בדומה לענף הבנייה, סובל ממחסור בידיים עובדות עקב מלחמת חרבות ברזל והאיסור על הכנסת עובדים פלסטינים. הדבר מוביל לחשש מקריסה ומעיכובים בקידום תשתיות לאומיות, לצד תשתיות הכרחיות בשכונות מגורים.

לפי קבלני הבנייה, המחסור בעובדים בענף התשתיות יוביל לעיכובים בקבלת טפסי 4 לאלפי דירות חדשות שצפויות להיות מוכנות בחודשים הקרובים, משום שלא יחוברו לתשתיות הכרחיות כגון חשמל, ביוב, ניקוד ועוד. לדברי נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, "מדובר באירוע מז'ורי שנרגיש בקרוב, אם לא יטופל מיד. יזמים לא יוכלו למסור אלפי דירות שבנייתן תושלם כבר השנה. חברות תשתית החלו לקרוס, ונראה עוד קריסות בהמשך. היקף התשתיות שבהן צריך לטפל מזנק בכל יום, כאשר לצד הקמת התשתיות שכבר תוכננו, הענף יצטרך לבצע שיקום תשתיות ענק בצפון ובדרום בעקבות המלחמה".

3,103 מהקבלנים הרשומים בענף הבנייה עוסקים גם בתשתיות, ומתוכם 1,269 עוסקים רק בתשתיות. הם מבצעים עבודות בטון, אספלט, עפר וחציבה, עבודות להקמת קווי מים, ביוב וניקוז, גשרים, הנחת קווי תקשורת, התקנת רמזורים, סלילת כבישים, הקמת ממגורות, מגדלי מים וארובות ועוד. לפי נתוני הלמ"ס, היקף הישראלים שהועסקו בעבודות הנדסה אזרחיות תחת ענף הבנייה ב-2022 עמד על 32,600 עובדים. לאורך השנים הועסקו עובדים זרים במיזמי תשתיות באמצעות חברות ביצוע זרות לפרויקטים לאומיים. מתוך כ-90 אלף עובדים פלסטינים בענף הבנייה, כ-10,000 עובדים הועסקו בענף התשתיות.

לממשלה עולה הצעת החלטה של משרד התחבורה לגבי הבאת עובדים זרים לראשונה לענף התשתיות. מדובר ב-10,000 עובדים מסרי לנקה, שעל הבאתם סיכמה שרת התחבורה, מירי רגב, עם מקבילה בסרי לנקה בזמן ביקורה במדינה בראשית החודש. לפי ההסכם, העובדים יגיעו במסע ימי, במהלכו יוכשרו בעבודות אספלט, תיקוני כביש ותפעול ציוד כבד, במקום לעבור הכשרה בארץ, וכך מעריכים במשרד התחבורה ייחסך זמן יקר. הצעה זו נפרדת מהצעת ההחלטה להגדיל את מכסת העובדים הזרים לענף הבנייה, במסגרת תוכנית הדיור הממשלתית שאושרה לפני מספר שבועות.

בימים האחרונים מתנהלים מגעים בין משרד התחבורה, משרד האוצר ורשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים לגבי היוזמה להבאת 10,000 עובדים זרים לענף התשתיות מסרי לנקה, ולטענתם אין במשרד התחבורה עבודה מקצועית בעניין שמספקת תשובות משמעותיות כדי להתקדם הלאה. "מחד, זו לא תוכנית ריאלית, ומנגד כששואלים אותם שאלות מהותיות הם לא עונים לעניין", אמרו גורמים בממשלה.

במשרד האוצר אומרים כי יחד עם רשות האוכלוסין ומשרד העבודה, הם נמצאים בתהליך עבודה מקצועי מול משרד התחבורה להבנת הצורך והיקף העובדים הנדרש. לפי גורמים במשרד התחבורה, אם הצעת המחליטים תעבור – יונחו במשרד כבר באותו היום לזרז הליכים להבאת העובדים. גורם נוסף במשרד טוען כי ישנו שיתוף פעולה מלא מול כלל המשרדים השותפים למהלך, אולם מודה שיש גם קולות באוצר שמסתייגים ממנו. עם זאת, הוא מבהיר כי הוא מאמין שהמהלך ייצא לפועל.

 

לחצו לכתבה המלאה