התאחדות הקבלנים, הקרן שלה ושל ההסתדרות וחברות בנייה עתרו נגד חוק המטרו - בוני הארץ : בוני הארץ

התאחדות הקבלנים, הקרן שלה ושל ההסתדרות וחברות בנייה עתרו נגד חוק המטרו

יום לאחר הודעת שרת התחבורה על בחינה מחדש של כדאיות המטרו, הצטרפו י.ח. דמרי, האחים חג'ג' ויהלומית פרץ לעתירה של התאחדות הקבלנים והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בדרישה לבטל את החוק שמטיל מס ענק על בניה והתחדשות עירונית סביב תחנות מטרו. תושבי גוש דן, חלקם קשי יום, אמורים לממן עבור כלל הציבור פרויקט דגל של ישראל. זה מס שעלול להביא לביטול בנייה בהיקף ענק בשיאו של משבר דיור היסטורי 

 

יום לאחר ששרת התחבורה החדשה, מירי רגב הבהירה כי היא מתנגדת להמשך קידום פרויקט המטרו בגוש דן ותביא אותו לבחינה מחדש, עתרו נציגי ענף הבנייה והתשתיות לבג"ץ בדרישה לבטל את המס הענק שהוטל בתחילת השבוע על כל מי שירצה לבנות או לבצע התחדשות עירונית בטווח של מאות מטרים סביב כל מקום בו מתוכננת עקרונית תחנת מטרו. התאחדות הקבלנים בוני הארץ, הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה של ההתאחדות וההסתדרות הכללית וחברות הבנייה י.ח. דמרי, יהלומית פרץ והאחים חג'ג' הגישו עתירה לבג"ץ הקוראת לבטל את "סעיף 19 לחוק הרכבת התחתית", המוכר יותר כ"חוק המטרו". בבסיס הטענות של העותרים, העובדה כי המדינה החליטה לגבות מס ייחודי, הגבוה בתחומו בישראל על בסיס תוכנית המטרו בגוש דן שכלל לא אושרה וכי לא בטוח כלל שתאושר. את העותרים מייצגים עו"ד מתן בן שאול, עדן עדיקא ואלישבע כהן ממשרד יהודה רווה ושות'. 

 

מיזם המטרו, אם יאושר, יהיה היקר ביותר בתחום התשתיות בישראל אי פעם יעלה 150 מיליארד שקל וצפוי לכלול מעל 100 תחנות. המדינה החליטה לגבות מכל בעל דירה שימכור את דירתו או כל דירה חדשה שתקבל היתרה באיזור שלה מס ענק של75% משווי ההשבחה של הנכס מול –45% שנגבו עד היום באותו המקוםהמדינה טוענת שהיא עומדת לאשר תוספת רחבה של הרבה זכויות בנייה סביב תחנות המטרו שתהפוך את תשלום מהס לכדאי אך בפועל, חוות דעת שמאית שקיבלה קבוצת העותרים קובעת אין פה שום תוספת צפויה של זכויות בנייה סביב התחנות המתוכננות מעבר לקיים כיום.  

 

ההחלטה למעשה קובעת שקבוצה של יזמים ובעלי דירות, חלקם אנשים קשי יום, יממנו עבור כלל הציבור פרויקט דגל תחבורתי של מדינת ישראל. מדובר, טוענים העותרים, בחוק שמקפח באופן בלתי שיויוני את זכויותיהם הקנייניות של בעלי הדירות והקרקעות במה שהוגדר בחוק "מתחמי ההשפעה הזמניים", שבהם כל בנייה "תזכה" לקנס ענק של המדינה אינו עומד בתנאי פסקאות ההגבלה של חוק יסוד: "חופש העיסוק וחוק יסוד, כבוד האדם וחירותו".  

 

העותרים דורשים מבית המשפט העליון לבטל, או במקרה הרע  להורות על צמצום הפגיעה הנובעת מחוק זה. הם מציגים חישוב שלפיו: גובה המס חסר התקדים יביא לכך שבעל קרקע או דירה ששוויה יעלה לאחר בנייה חדשה במיליון שקל,ישלם ללא כל קשר למיזם המטרו, לא פחות מ-750 אלף שקל שיחולקו בין הרשות המקומית למדינה. התאחדות הקבלנים וחברות הבניה העותרות דורשות לקבוע צורת מימון חלופית למיזם המטרו, שתחליף את תוכנית המדינה לממן את הפרויקט הענק רק מכספי בעלי נכנסים בקרבת תחנות מטרו אם יוקמו אי פעם. מדובר, על פי העתירה ב"הטלת מס חדש וחריג בשיעורו על בעלי המקרקעין במתחמים עליהם חל החוק". העותרים אף דורשים מהמדינה תשובה לשאלה: מדוע לא יידחה מועד תחולת החוק וכי גביית המס הרלוונטית תבוצע בהתאם להתקדמות תכנון ובינוי מיזם המטרו ומזכירים שנכון להיום טרם עבר התיקון לחוק המטרו, אשר חקיקתו עוכבה עם פיזורה של הכנסת ה-24. מעבר לכך, דורשים נציגי הקבלנים לצמצם את מתחמי ההשפעה רחבי ההיקף, אותם מתחמים שכל דירה שתבנה בהם תצריך תשלום היטל השבחה בשיעור חריג תקדימית.  

 

חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "כל מי שגר כיום בבניין ישן באיזור שבו אמורה לקום, תחנת מטרו בגוש דן, עומד להפוך לשבוי של החלטה הזויה שהסיכוי שהיא תאפשר את בניית המטרו הוא אפסי. מדובר בפרויקט לאומי, שאם מדינת ישראל תחליט לממשו בסופו של דבר, יוכל לקום אך ורק במימון המגזר העסקי/מוסדי/פיננסי בשיטת PPP של העברת הבעלות בו לגוף שיקים,יממן ויתפעיל את מערך המטרו לשנים ארוכות. ההחלטה על הטלת ״היטל מטרו״ בשיעור 35% שיביא את שיעור היטל ההשבחה סביב 105 תחנות המטרו ל-75%  איננה סבירה, ותהווה חסם משמעותי בפני פיתוח בכל גוש דן כולל ביטול תוכניות לבניית עשרות אלפי דירות.  מדובר בבשורה קשה לציבור בכלל, להתחדשות העירונית בגוש דן ולענף הבנייה בישראל. התחדשות עירונית מעבר לייעוד המרכזי שלה, חידוש פני הערים מייצרת דירות חדשות שרובן ככולן יבנו במקום דירות ישנות ומסכנות חיים, לצד תוספת דירות חדשות שמהוות חלק מרכזי מפתרון משבר הדיור המחריף והולך בישראל. יש לבטל את מס המטרו לאלתר ולקבוע תוכנית ישימה וחוקית לביצוע ומימון פרויקט המטרו אם הממשלה רואה בו חשיבות לאומית". 

עוד מאמרים בנושא